Commodity feminism
bodies and narratives of equality in the music industry
DOI:
https://doi.org/10.22409/contracampo.v44i1.65741Keywords:
Commodity feminism, Music industry, BodyAbstract
This article investigates how the female body functions as a symbol of consumption and gender equality in music. We focus on the 2023 edition of the Rock The Mountain festival, which, despite featuring a 100% female lineup, had more than 90% male instrumentalists. The central question is: how are female bodies commodified within narratives of gender equality in the music industry? Using the concept of "commodity feminism" by Goldman, Heath, and Smith (1991), we analyze the consumption of feminist agendas through a neoliberal perspective. Methodologically, we conducted a case study with documentary and exploratory research, including journalistic articles, social media posts, and informal accounts from women who attended the event.
Downloads
References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Nous sommes tous des féministes. Paris: Folio, 2015.
BLAY, Eva Alterman. Como as mulheres se construíram como agentes políticas e democráticas: o caso brasileiro. In: BLAY, Eva Alterman; AVELAR, Lúcia (Orgs.). 50 anos de feminismo: Argentina, Brasil e Chile. São Paulo: EdUSP, 2017. p. 65-98.
BOURDIEU, Pierre. O Poder simbólico. São Paulo: Edições 70, 2021.
CAMARGO, Wagner.; KESSLER, Cláudia. Além do masculino/feminino: gênero, sexualidade, tecnologia e performance no esporte sob perspectiva crítica. Horizontes Antropológicos. Porto Alegre, ano 23, n. 47, p. 191-225, jan./abr. 2017.
CARNEIRO, Sueli. Mulheres em movimento. Revista Estudos Avançados, n. 17, v. 49, São Paulo, set./dez., 2003. p. 117 – 131.
ROCK The Mountain: o festival ligado a natureza. Certificação Lixo Zero. Minas Gerais, 21 set. 2022. Disponível em: https://bit.ly/4fiBow6. Acesso em 15 dez. 2024.
COSTA, Bruno. Rock the Mountain 2022: saiba mais detalhes do festival de música que terá Caetano, Gal e grandes nomes da música nacional. Vogue. Rio de Janeiro, 10 abr. 2022. Disponível em: https://bit.ly/4iE0yIh. Acesso em: 15 dez. 2024.
DOMINGUES, Izabela. MIRANDA, Ana Paula de. Consumo de ativismo. Barueri: Estação das Letras e Cores, 2018.
FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: Mulheres, corpos e acumulação primitiva. São Paulo: Editora Elefante, 2019.
FOUCAULT, Michel. Os corpos dóceis. In: FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: Nascimento da prisão. Petrópolis: Editora Vozes, 1999. p. 162-193.
FUSCALDO, Christina. Cantautoras: um ensaio sobre sete mulheres e sua importância na música popular brasileira. Orientador: Júlio Cesar Valladão Diniz. 2020, 206g. Tese (Doutorado em Literatura, Cultura e Contemporaneidade) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Versão eletrônica.
GARCIA, Carla Cristina. Breve história do feminismo. São Paulo: Claridade, 2015.
GERMANOTTA, Stefani; LAURSEN, Jeppe. Born this way. Intérprete: Lady Gaga. In: Lady Gaga. Born this way. Santa Monica: Interscope Records, 2010. Download digital. Faixa 2 (4 min 20s)
GIRLS, Spice; ROWE, Matt. STANNARD, Richard. Wannabe. Intérprete: Spice Girls. In: Spice Girls. Spice. Londres: Virgin Records, 1996. 1 CD. Faixa 1 (2 min 53 s)
GOLDMAN, Robert; HEATH, Deborah.; SMITH, Sharon. L. Commodity Feminism. Critical Studies in Mass Communication, v. 8, n. 3, p. 333–351, set. 1991.
HEILBRUNN, Benoît. La consommation et ses sociologies. Paris: Armand Colin, 2005.
HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Introdução. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de. (Org.) Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020. p. 12-38.
INFORMANTE 1. [Relato sobre rodas de samba]. WhatsApp: [troca de mensagens sobre o festival Rock The Mountain]. 14 jan. 2024. 18:27.
INFORMANTE 2. [Relato sobre festival de mulher]. WhatsApp: [troca de mensagens sobre o festival Rock The Mountain]. 14 jan. 2024. 18:29.
INFORMANTE 3. [Relato sobre assédio em festivais]. Instagram: [troca de mensagens sobre o festival Rock The Mountain]. 16 jan. 2024. 16:15.
INFORMANTE 4. [Relato sobre sentimentos em relação ao festival]. Instagram: [troca de mensagens sobre o festival Rock The Mountain]. 16 jan. 2024. 14:19.
JONES, Roberto. Rock The Mountain promoverá oficinas e workshops no Parque de Itaipava. Sou Petrópolis. Petrópolis, 1 nov. 2023. Disponível em: https://bit.ly/4gcMKDh. Acesso em: 15 dez. 2024.
KNOWLES, Beyoncé. NASH, Terius “The Dream”. TAYLOR, David. PENTZ, Wesley. PALMER, Adidja. VAN DE WALL, Nick. Run the World (Girls). Intérprete: Beyoncé. In: BEYONCÉ. 4. Nova Iorque: Columbia Records, 2011. 1 CD. Faixa 1 (3 min 56 s).
LAVIGNE; Avril. CHRISTY, Lauren. SPOCK, Scott. EDWARDS, Graham. Complicated. Intérprete: Avril Lavigne. In: LAVIGNE, Avril. Let Go. Nova Iorque: Arista Records, 2002. 1 CD. Faixa 1 (4 min 4 s).
LE BRETON, David. A sociologia do corpo. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
LUCCHESI, Flávia. Uma máquina de guerra, Riot Grrrl. Aurora: revista de arte, mídia e política, v. 9, n. 27, out.16/jan.17, p. 57–74, 2016.
MARX, Karl. O Capital [Livro 1]: crítica da economia política. O processo de produção do capital. Boitempo: São Paulo, 2011.
McCRACKEN, Grant. Cultura & consumo: novas abordagens ao caráter simbólico dos bens e das atividades de consumo. Rio de Janeiro: Mauad, 2003.
MONNERAT, Duda. Rock The Mountain anuncia Marisa Monte e Maria Bethânia no line-up de 2023. Portal Popline. São Paulo, 7 nov. 2022. Disponível em: https://bit.ly/3Bwxp16. Acesso em 15 dez. 2024.
MONNERAT, Duda. Rock The Mountain anuncia line-up 100% feminino para edição comemorativa de 10 anos. Portal Popline. São Paulo, 17 jan. 2023. Disponível em: https://bit.ly/4fkfitb. Acesso em 15 dez. 2024.
MORISSETTE, Alanis; BALLARD, Glen. You Oughta Know. Intérprete: Alanis Morissette. In: Alanis Morissette. Jagged Little Pill. Beverly Hills: Maverick, 1995. 1 CD. Faixa 2. (4 min 9 seg).
PACCE, Lilian. Felipe Simão explica nova fase da Ausländer. Lilian Pacce. Rio de Janeiro, 26 mar. 2015. Disponível em: https://bit.ly/3VG7Y3Q. Acesso em 15 dez. 2024.
PEREZ, Clotilde. Há limites para o consumo? São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2020.
PERROT, Michelle. Os silêncios do corpo da mulher. In: MATOS, Maria Izilda S. de. SOIHET, Rachel. (Orgs.). O corpo feminino em debate. São Paulo: Editora Unesp, 2003.
PINK; MARTIN, Max. Don’t let me get me. Intérprete: PINK. In: PINK. Missundaztood. Nova Iorque: Arista Records, 2002. 1 CD. Faixa 2 (3 min 31 s).
ROCHA, Everardo; AUCAR, Bruna. Bens e sensibilidades: consumo, ritual e classificação publicitária. ALCEU, n.34, jan./jun. 2017, p. 5-17.
ROCK The Mountain. DoBem Apresenta: #RockTheMountain :: Music and Arts Festival. Petrópolis, dez. 2015. Facebook: rockthemountainfestival. Disponível em: https://bit.ly/3OXOIeD. Acesso em 15 dez. 2024.
ROCK The Mountain. Festival Rock The Mountain. Petrópolis, 3 mar. 2024. Disponível em: https://bit.ly/3OTfm8u. Acesso em 15 dez. 2024.
SURRALLÉS, Alexandre. Au coeur du sens: Perception, affectivité, action chez les Candoshi. Paris: Éditions du CNRS-Centre National de Recherche Scientifique, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Julia Ourique, Denise da Costa Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright and grant the journal the right to publish their work for the first time under the Creative Commons licence, which allows the exchange of academic work and recognition of authorship in the journal.