Commodity feminism

bodies and narratives of equality in the music industry

Authors

  • Julia Ourique UERJ/UNESA
  • Denise da Costa Oliveira Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

DOI:

https://doi.org/10.22409/contracampo.v44i1.65741

Keywords:

Commodity feminism, Music industry, Body

Abstract

This article investigates how the female body functions as a symbol of consumption and gender equality in music. We focus on the 2023 edition of the Rock The Mountain festival, which, despite featuring a 100% female lineup, had more than 90% male instrumentalists. The central question is: how are female bodies commodified within narratives of gender equality in the music industry? Using the concept of "commodity feminism" by Goldman, Heath, and Smith (1991), we analyze the consumption of feminist agendas through a neoliberal perspective. Methodologically, we conducted a case study with documentary and exploratory research, including journalistic articles, social media posts, and informal accounts from women who attended the event.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Julia Ourique, UERJ/UNESA

    Doutoranda em Comunicação, com bolsa Capes, na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Mestra em Comunicação pela mesma instituição. Professora Auxiliar do curso de Jornalismo na Universidade Estácio de Sá, com bolsa do Programa Pesquisa Produtividade (UNESA). juliaourique3@gmail.com .

  • Denise da Costa Oliveira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

    Professora Titular do PPGCom da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP). Desenvolveu estágio sênior de pesquisa na École des Hautes Études en Sciences Sociales/Collège de France (Capes/Print). Pesquisadora do CNPq. dcos@uerj.br

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Nous sommes tous des féministes. Paris: Folio, 2015.

BLAY, Eva Alterman. Como as mulheres se construíram como agentes políticas e democráticas: o caso brasileiro. In: BLAY, Eva Alterman; AVELAR, Lúcia (Orgs.). 50 anos de feminismo: Argentina, Brasil e Chile. São Paulo: EdUSP, 2017. p. 65-98.

BOURDIEU, Pierre. O Poder simbólico. São Paulo: Edições 70, 2021.

CAMARGO, Wagner.; KESSLER, Cláudia. Além do masculino/feminino: gênero, sexualidade, tecnologia e performance no esporte sob perspectiva crítica. Horizontes Antropológicos. Porto Alegre, ano 23, n. 47, p. 191-225, jan./abr. 2017.

CARNEIRO, Sueli. Mulheres em movimento. Revista Estudos Avançados, n. 17, v. 49, São Paulo, set./dez., 2003. p. 117 – 131.

ROCK The Mountain: o festival ligado a natureza. Certificação Lixo Zero. Minas Gerais, 21 set. 2022. Disponível em: https://bit.ly/4fiBow6. Acesso em 15 dez. 2024.

COSTA, Bruno. Rock the Mountain 2022: saiba mais detalhes do festival de música que terá Caetano, Gal e grandes nomes da música nacional. Vogue. Rio de Janeiro, 10 abr. 2022. Disponível em: https://bit.ly/4iE0yIh. Acesso em: 15 dez. 2024.

DOMINGUES, Izabela. MIRANDA, Ana Paula de. Consumo de ativismo. Barueri: Estação das Letras e Cores, 2018.

FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: Mulheres, corpos e acumulação primitiva. São Paulo: Editora Elefante, 2019.

FOUCAULT, Michel. Os corpos dóceis. In: FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: Nascimento da prisão. Petrópolis: Editora Vozes, 1999. p. 162-193.

FUSCALDO, Christina. Cantautoras: um ensaio sobre sete mulheres e sua importância na música popular brasileira. Orientador: Júlio Cesar Valladão Diniz. 2020, 206g. Tese (Doutorado em Literatura, Cultura e Contemporaneidade) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Versão eletrônica.

GARCIA, Carla Cristina. Breve história do feminismo. São Paulo: Claridade, 2015.

GERMANOTTA, Stefani; LAURSEN, Jeppe. Born this way. Intérprete: Lady Gaga. In: Lady Gaga. Born this way. Santa Monica: Interscope Records, 2010. Download digital. Faixa 2 (4 min 20s)

GIRLS, Spice; ROWE, Matt. STANNARD, Richard. Wannabe. Intérprete: Spice Girls. In: Spice Girls. Spice. Londres: Virgin Records, 1996. 1 CD. Faixa 1 (2 min 53 s)

GOLDMAN, Robert; HEATH, Deborah.; SMITH, Sharon. L. Commodity Feminism. Critical Studies in Mass Communication, v. 8, n. 3, p. 333–351, set. 1991.

HEILBRUNN, Benoît. La consommation et ses sociologies. Paris: Armand Colin, 2005.

HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Introdução. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de. (Org.) Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020. p. 12-38.

INFORMANTE 1. [Relato sobre rodas de samba]. WhatsApp: [troca de mensagens sobre o festival Rock The Mountain]. 14 jan. 2024. 18:27.

INFORMANTE 2. [Relato sobre festival de mulher]. WhatsApp: [troca de mensagens sobre o festival Rock The Mountain]. 14 jan. 2024. 18:29.

INFORMANTE 3. [Relato sobre assédio em festivais]. Instagram: [troca de mensagens sobre o festival Rock The Mountain]. 16 jan. 2024. 16:15.

INFORMANTE 4. [Relato sobre sentimentos em relação ao festival]. Instagram: [troca de mensagens sobre o festival Rock The Mountain]. 16 jan. 2024. 14:19.

JONES, Roberto. Rock The Mountain promoverá oficinas e workshops no Parque de Itaipava. Sou Petrópolis. Petrópolis, 1 nov. 2023. Disponível em: https://bit.ly/4gcMKDh. Acesso em: 15 dez. 2024.

KNOWLES, Beyoncé. NASH, Terius “The Dream”. TAYLOR, David. PENTZ, Wesley. PALMER, Adidja. VAN DE WALL, Nick. Run the World (Girls). Intérprete: Beyoncé. In: BEYONCÉ. 4. Nova Iorque: Columbia Records, 2011. 1 CD. Faixa 1 (3 min 56 s).

LAVIGNE; Avril. CHRISTY, Lauren. SPOCK, Scott. EDWARDS, Graham. Complicated. Intérprete: Avril Lavigne. In: LAVIGNE, Avril. Let Go. Nova Iorque: Arista Records, 2002. 1 CD. Faixa 1 (4 min 4 s).

LE BRETON, David. A sociologia do corpo. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

LUCCHESI, Flávia. Uma máquina de guerra, Riot Grrrl. Aurora: revista de arte, mídia e política, v. 9, n. 27, out.16/jan.17, p. 57–74, 2016.

MARX, Karl. O Capital [Livro 1]: crítica da economia política. O processo de produção do capital. Boitempo: São Paulo, 2011.

McCRACKEN, Grant. Cultura & consumo: novas abordagens ao caráter simbólico dos bens e das atividades de consumo. Rio de Janeiro: Mauad, 2003.

MONNERAT, Duda. Rock The Mountain anuncia Marisa Monte e Maria Bethânia no line-up de 2023. Portal Popline. São Paulo, 7 nov. 2022. Disponível em: https://bit.ly/3Bwxp16. Acesso em 15 dez. 2024.

MONNERAT, Duda. Rock The Mountain anuncia line-up 100% feminino para edição comemorativa de 10 anos. Portal Popline. São Paulo, 17 jan. 2023. Disponível em: https://bit.ly/4fkfitb. Acesso em 15 dez. 2024.

MORISSETTE, Alanis; BALLARD, Glen. You Oughta Know. Intérprete: Alanis Morissette. In: Alanis Morissette. Jagged Little Pill. Beverly Hills: Maverick, 1995. 1 CD. Faixa 2. (4 min 9 seg).

PACCE, Lilian. Felipe Simão explica nova fase da Ausländer. Lilian Pacce. Rio de Janeiro, 26 mar. 2015. Disponível em: https://bit.ly/3VG7Y3Q. Acesso em 15 dez. 2024.

PEREZ, Clotilde. Há limites para o consumo? São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2020.

PERROT, Michelle. Os silêncios do corpo da mulher. In: MATOS, Maria Izilda S. de. SOIHET, Rachel. (Orgs.). O corpo feminino em debate. São Paulo: Editora Unesp, 2003.

PINK; MARTIN, Max. Don’t let me get me. Intérprete: PINK. In: PINK. Missundaztood. Nova Iorque: Arista Records, 2002. 1 CD. Faixa 2 (3 min 31 s).

ROCHA, Everardo; AUCAR, Bruna. Bens e sensibilidades: consumo, ritual e classificação publicitária. ALCEU, n.34, jan./jun. 2017, p. 5-17.

ROCK The Mountain. DoBem Apresenta: #RockTheMountain :: Music and Arts Festival. Petrópolis, dez. 2015. Facebook: rockthemountainfestival. Disponível em: https://bit.ly/3OXOIeD. Acesso em 15 dez. 2024.

ROCK The Mountain. Festival Rock The Mountain. Petrópolis, 3 mar. 2024. Disponível em: https://bit.ly/3OTfm8u. Acesso em 15 dez. 2024.

SURRALLÉS, Alexandre. Au coeur du sens: Perception, affectivité, action chez les Candoshi. Paris: Éditions du CNRS-Centre National de Recherche Scientifique, 2009.

Published

2025-04-29