Maíra, A Última Floresta e A Febre: reflexões sobre a questão indígena

Authors

  • Susana Dobal UnB

DOI:

https://doi.org/10.22409/p46c6q27

Keywords:

Comparative cinema. Indigenous issue. Maira. The Last Forest . The Fever.

Abstract

By comparing the novel Maíra by Darcy Ribeiro, and the films The Last Forest and The Fever, based on the Amerindian perspectivism exposed by Viveiros de Castro and the book The Falling Sky: Words of a Yanomami Shaman, by Davi Kopenawa and Bruce Albert, the article investigates revealing recurrences of indigenous and non-indigenous perception staged in the works. Though separated by more than five decades, the three works have elements in common that indicate a historical change in the understanding of the indigenous issue in Brazil. As they are investigated also from the perspective of comparative cinema studies, the works stage an attempt to bring different cultures together, without, however, dissimulating the fascination and the disagreements.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A FEBRE. Direção de Maya Da-Rin. São Paulo: Tamanduá Vermelho, Enquadramento Produções; Paris: Still Moving; Berlim: Komplizen Film. (98 min).

A ÚLTIMA floresta. Direção de Luiz Bolognesi. São Paulo: Gullane e Buriti Filmes, 2021. (74 min).

BOLOGNESI, Luiz. A Última Floresta: os rituais da ancestralidade indígena na Berlinale. [Entrevista concedida a] Rodrigo Fonseca. C7Cinema. 11 fev, 2021. Disponível em https://c7nema.net/entrevistas/item/94376-a-ultima-floresta-os-rituais-da-ancestralidade-indigena-na-berlinale.html Acesso em: 29 jan. 2025.

BORGES, Vanessa Carneiro. Que febre é essa? Olhares indígenas sobre o filme “A Febre” . InformaSUS, UFSCar. São Carlos, SP. 7.5.21. https://informasus.ufscar.br/que-febre-e-essa-olhares-indigenas-sobre-o-filme-a-febre/ Acesso em: 25 jan 2025.

DESCOLA, Philippe. Além de natureza e cultura. Tradução de Bruno Ribeiro. Tessituras, Pelotas, UFPel, v. 3, n. 1, p. 7-33, jan./jun. 2015.). Disponível em : https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/tessituras/article/view/5620. Acesso em: 30.1.2025.

DIAS, João Paulo Barreto; SCARELI, Giovana. Educações geofônicas e imagéticas: o chamado da mata em A Febre. Leituras: teoria & Prática. Campinas, SP: ALB, v. 42 n. 90, 2024. https://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/1023

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do Tempo: História da Arte e Anacronismo das Imagens. Belo Horizonte, Ed. UFMG, 2015.

EISBELL, Jaider. Makunaima, o meu avô em mim! Iluminuras. Porto Alegre, UFRGS, v. 19, n. 46, p. 11-39, jan/jul, 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/iluminuras/article/view/85241/49065 Acesso em: 30.4.2024.

KOPENAWA, David; ALBERT, Bruce. A Queda do Céu: palavras de um xamã Yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2010. E-book.

MIGNOLO, Walter D. Aiesthesis decolonial. CALLE 14: revista de investigación en el campo del arte, Bogotá, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, v. 4, n. 4, p. 10-25, 2010. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3231040 Acesso em: 30.1.2025.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A Colonialidade do Saber: Eurocentrismo e Ciências Sociais,. Perspectivas Latino-Americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. Disponível em: https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf Acesso em: 30.1.2025.

RIBEIRO, Darcy. Maíra. São Paulo, Global, 2014. E-book.

SOUTO, Mariana. Constelações fílmicas: um método comparatista no cinema. Galáxia, São Paulo: PUC, n. 45, set-dez, 2020, p. 153-165. http://dx.doi.org/10.1590/1982-25532020344673 Acesso em: 30.1.2025.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Perspectivismo e multinaturalismo na América indígena. In: ______. A inconstância da alma selvagem e outros ensaios de antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2002.

WARBURG, Aby. O Déjeuner sur l’herbe de Manet. In: ______. Histórias de fantasma para gente grande. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

Published

2025-08-29