Media literacy: student behavior on social media and the spread of false information

Authors

  • Paulo Henrique Soares Almeida Universidade de Brasília
  • Ana Carolina Kalume Maranhão Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v19i2.66810

Keywords:

social media, false information, media education

Abstract

This article investigates the behavior of high school students in the Federal District on social media, with an emphasis on the dissemination of false information. The research, conducted between November 2023 and March 2024, used structured questionnaires administered to 180 students from public and private schools. The results reveal a significant deficiency in media education among these young people, highlighting the urgency of educational strategies that promote more critical and conscious approaches to analyzing and sharing digital content.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Paulo Henrique Soares Almeida, Universidade de Brasília

    Jornalista, Doutor em Comunicação pela Universidade de Brasília (UnB), com período sanduíche na Universidade Nova de Lisboa, Portugal. Professor de Empreendedorismo e Gestão em Comunicação na Faculdade de Comunicação da UnB.

     

  • Ana Carolina Kalume Maranhão, Universidade de Brasília

    Doutora em Comunicação pela Universidade de Brasília (UnB). É professora da Faculdade de Comunicação e do Programa de Pós-Graduação em Design da Universidade de Brasília (PPG-Design). 

References

CHOI, Moonsun. A Concept Analysis of Digital Citizenship for Democratic Citizenship Education in the Internet Age. Theory & Research in Social Education, [S.L.], v. 44, n. 4, p. 565-607, 25 ago. 2016. Informa UK Limited. http://dx.doi.org/10.1080/00933104.2016.1210549.

DESMURGET, Michel. Cretinos Digitais: os perigos das telas para nossos filhos. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2019.

GLEASON, Benjamin; VON GILLERN, Sam. Digital citizenship with social media: participatory practices of teaching and learning in secondary education. Participatory practices of teaching and learning in secondary education. 2018. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/26273880. Acesso em: 23/3/2024.

GUIMARÃES, Pedro; RODRIGUES, Cleber. 4 em cada 10 brasileiros afirmam receber fake news diariamente. CNN, 2022. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/nacional/4-em-cada-10-brasileiros-afirmam-receber-fake-news-diariamente/#:~:text=No%20Brasil%2C%20quatro%20em%20cada,o%20%C3%ADndice%20sobe%20para%2065%25. Acesso em 12.5.24.

HAGUE, Cassie; WILLIAMSON, Ben; FUTURELAB. Digital participation, digital literacy, and school subjects: A review of the policies, literature and evidence, 2009. Disponível em: https://www.nfer.ac.uk/media/suugq2ar/futl08.pdf. Acesso em: 22/3/2024.

HELDER, Darlan. Quaest: 31% disseram ter recebido alguma notícia falsa sobre a tragédia no Rio Grande do Sul. G1, 2024. Disponível em: https://g1.globo.com/rs/rio-grande-do-sul/noticia/2024/05/13/quaest-31percent-disseram-ter-recebido-alguma-noticia-falsa-sobre-a-tragedia-no-rio-grande-do-sul.ghtml. Acesso em 10.5.24.

IRETON, Cherilyn; POSETTI, Julie. Jornalismo, Fake News & Desinformação: Manual para educação e treinamento em jornalismo. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura–UNESCO, 2019.

JENKINS, Henry. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press, 2006.

KAMINSKA, Izabella. A module in fake news from the info-wars of ancient Rome. Financial Times, 2017. Disponível em: https://www.ft.com/content/aaf2bb08-dca2-11e6-86ac-f253db7791c6

MOREIRA, Matheus. Fake news sobre covid-19 produzida por grupos antivacinas salta 383% diz estudo. Folha de S. Paulo, 2020. Disponível em https://www1.folha.uol.com.br/equilibrioesaude/2020/08/fake-news-sobre-covid-19-produzida-por-grupos-antivacina-saltam-383-diz-estudo.shtml. Acesso em 14.5.24.

SILVA, Tammi Schalm da. Fake News: como ensinar os alunos a lidarem com essa realidade? Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Mídias na Educação). Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2018. Editora: Porto Alegre. Disponível em:https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/203240/001108934.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 22/3/24.

THORNTON, Brian. The Moon Hoax: Debates About Ethics in 1835 New York Newspapers. Journal of Mass Media Ethics, 15(2), 89-100, 2000. Disponível em: Acesso em: 18/3/24

TIC KIDS ONLINE BRASIL. Pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2023. Disponível em: https://cetic.br/pt/pesquisa/kids-online/indicadores/.

WARDLE, Claire; DERAKHSHAN, Hossein. Information Disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. Council of Europe, 2017. https://rm.coe.int/information-disorder- -toward-an-interdisciplinary-framework-for-researc/168076277

Published

2025-06-11

How to Cite

Media literacy: student behavior on social media and the spread of false information. (2025). Media and Everyday Life, 19(2), 263-280. https://doi.org/10.22409/rmc.v19i2.66810