All That Is Alive Bothers:

Art and the Political Body in Urban Space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/arte.lugar.cidade.v2i2.68569

Keywords:

The interview with artist Sérgio Adriano H weaves together art, body, and public space through a trajectory marked by the urgency of Black representation and the transformative power of art. Drawing from his experiences in São Paulo and other cities, he shares creative processes, strategies of resistance, and practices of care that challenge the exclusionary logic of institutional circuits. The conversation reveals how his artistic practice refuses neutrality and calls upon the collective, operating between affection and critique, gesture and the city. This interview engages with public art as a sensitive document of an engaged poetics, in dialogue with pedagogy, memory, and affect., public art, political body, decolonial aesthetics, memory and Black representation, urban space

Abstract

The interview with artist Sérgio Adriano H weaves together art, body, and public space through a trajectory marked by the urgency of Black representation and the transformative power of art. Drawing from his experiences in São Paulo and other cities, he shares creative processes, strategies of resistance, and practices of care that challenge the exclusionary logic of institutional circuits. The conversation reveals how his artistic practice refuses neutrality and calls upon the collective, operating between affection and critique, gesture and the city. This interview engages with public art as a sensitive document of an engaged poetics, in dialogue with pedagogy, memory, and affect.

Author Biographies

  • Verônica D'Agostino Piqueira, Universidade Presbiteriana Mackenzie de São Paulo, Brasil

    Verônica D'Agostino Piqueira é doutoranda em Educação, Arte e História da Cultura (PPGEAHC/Mackenzie), onde concluiu o mestrado. Historiadora (PUC-SP). Pesquisa o cinema de Tod Browning, sua recepção e ecos no audiovisual contemporâneo. Atua na Educação Básica em São Paulo, com práticas de leitura de imagens para fomentar reflexão histórica.

  • Douglas Domingues, Centro Universitário Senac, Brasil

    Douglas Domingues é mestre em Comunicação pela Universidade Anhembi Morumbi, pós-graduado (especialização) em Cinema, vídeo e fotografia pela Universidade Anhembi Morumbi e graduado em Desenho industrial - Programação visual na Universidade Federal do Espírito Santo.

  • Carla Santana Soares Bulcão, Universidade Presbiteriana Mackenzie de São Paulo, Brasil

    Carla Santana Soares Bulcão é doutoranda com bolsa mérito em Educação, Arte e História da Cultura (PPGEAHC/Mackenzie), onde também concluiu o mestrado com bolsa CAPES. É pós-graduada em Animais e Sociedade (Universidade de Lisboa) e em História da Arte: Teoria e Crítica (Centro Universitário Belas Artes de São Paulo), além de bacharel em Pintura (EBA/UFRJ).

References

Antonacci, C. M. (2021). Apontamentos da arte africana e afro-brasileira contemporânea. Invisíveis Produções.

Brugnera, L. C. (Cur.). (2017-2018). A dúvida da verdade — Bike Galeria [Exposição itinerante]. Bienal de Curitiba – Projeto Bike Galeria, Curitiba e outras cidades, Brasil.

Crispe, J. (Cur.). (2024, 2 mar. - 1 jun.). AparaDOR [Exposição]. Sesc Niterói, Niterói, Brasil.

Crispe, J., & Roberto, C. (Cur.). (2025, 23 jul. - 15 set.). CORpo MANIFESTO [Exposição]. Centro Cultural Banco do Brasil (CCBB-RJ), Rio de Janeiro, Brasil.

Caixa Cultural, Brasília. desCOLONIZAR CORpos [Exposição]. (2023, 17 out. - 17 dez.). Brasília, Brasil.

Furegatti, S. (Cur.). (2023, 3 ago. - 29 set.). Em visita. Helô Sanvoy e Sérgio Adriano H [Exposição]. Galeria do Instituto de Artes, Unicamp, Campinas, Brasil.

H, S. A. (2024). AparaDor. [Catálogo de exposição]. +Cultura Hub Criativo.

H, S. A. (2025). CORpo MANIFESTO [Catálogo de exposição; curadoria de Juliana Crispe e Claudinei Roberto da Silva]. Lume Cultural.

Lontrade, A., Morsillo, S., & de Aguiar Neitzel, A. (Eds.). (2024). Pédagogie de l’expérience esthétique et de l’expérimentation en art (Art, esthétique, philosophie, n. 27). Éditions Mimésis.

Teobaldo, M. (Cur.). (2019). TU MATA EU [Exposição]. Instituto de Pesquisa e Memória Pretos Novos (IPN), Rio de Janeiro, Brasil.

Published

2025-10-29

Issue

Section

Interviews

How to Cite

All That Is Alive Bothers:: Art and the Political Body in Urban Space. arte :lugar :cidade, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 306–327, 2025. DOI: 10.22409/arte.lugar.cidade.v2i2.68569. Disponível em: https://www.periodicos.uff.br/arte-lugar-cidade/article/view/68569. Acesso em: 9 dec. 2025.