Corposfissuras: Communities in Transit and Micropolitical Practices in Urban Space
DOI:
https://doi.org/10.22409/arte.lugar.cidade.v2i2.68581Keywords:
performance, public space, micropolitics, community, fissureAbstract
Based on the analysis of the performative actions O que você está fazendo agora [?] by the Núcleo Fuga! collective and Converso sobre qualquer assunto by artist-researcher Eleonora Fabião, this article investigates how performative artistic practices can reconfigure the perception of public spaces — marked by dynamics of acceleration, control, and repetition — and strain the automatisms of the city, establishing zones of listening, presence, and collective invention. Anchored in the reflections of theorists such as Suely Rolnik (2018), André Lepecki (2013), Christine Greiner (2019), and Roberto Esposito (2007), among others, seeks to understand how these practices — in the encounter with the other and in the sphere of the common — can operate as micropolitical and disruptive forces against hegemonic modes of existence.
References
Esposito, R. (2007). Niilismo e Comunidade. In R. Paiva (Org.), O retorno da comunidade: os novos caminhos do social (pp. 15-30). Mauad X.
Fabião, E. (2013). Programa performativo: O corpo-em-experiência. Revista Ilinix, Campinas, Universidade Estadual de Campinas (4), 1–11. https://orion.nics.unicamp.br/index.php/lume/article/view/276
Fabião, E., & Lepecki, A. (Orgs.). (2015). Ações. Itaú Cultural.
Fabião, E. (2016, julho 7). “Converso sobre qualquer assunto” [Entrevista concedida a Aderbal Freire-Filho]. TV Brasil. https://tvbrasil.ebc.com.br/artedoartista/post/eleonora-fabiao-conversa-sobre-qualquer-assunto-no-arte-do-artista
Fabião, E. (2020, novembro 4). #16 Urgências do agora | O impossível como matéria de pensamento e ação [Entrevista concedida a Rodrigo Sarmento]. Revista eletrônica 4 Parede. https://4parede.com/16-urgencias-do-agora-o-impossivel-como-materia-de-pensamento-e-acao/
Greiner, C. (2019a). O corpo e os mapas da alteridade. Moringa – Artes do Espetáculo, 10(2), 53–64. https://doi.org/10.22478/ufpb.2177-8841.2019v10n2.49816
Greiner, C. (2019b). O reenactment político da performance e seus microativismos de afetos. Revista Científica/FAP, 21(2), 18–32. https://doi.org/10.33871/19805071.2019.21.2.3179
Harvey, D. (2014). Cidades rebeldes: Do direito à cidade à revolução urbana (J. Camargo, Trad.). Martins Fontes.
Lepecki, A. (2013a). Coreo-política e coreo-polícia. Ilha: Revista de Antropologia, 13(1-2), 41–60. https://doi.org/10.5007/2175-8034.2011v13n1-2p41
Lepecki, A. (2013b). Planos de composição: dança, política e movimento. In P. Raposo, V. Z. Cardoso, J. Dawsey, & T. Fradique (Orgs.), A terra do não-lugar: diálogos entre antropologia e performance (pp. 111-121). Editora da UFSC.
Nancy, J.-L. (2016). A comunidade inoperada (S. G. Hoepfner, Trad.). 7 Letras.
Núcleo Fuga. (2017, julho 1). “O que você está fazendo agora [?] – Terminal Central de Campinas/SP” [Vídeo]. YouTube. https://youtu.be/P2Ck9c-tlnAk
Rabelo, F., Ferracini, R., & Reis, B. (2016). Planos de composição em ato: possibilidades poéticas do cotidiano. Revista Brasileira de Estudos da Presença, 6(2), 266–286. https://seer.ufrgs.br/presenca/article/view/58386
Rolnik, S. (2018). Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. n-1 edições.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Paula Tasso Candido de Lima, Giancarlo Martins

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.