The Social Vocation of Art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/arte.lugar.cidade.v2i2.69672

Keywords:

Ascânio MMM, constructive method, social vocation

Abstract

This article explores the artwork of Brazilian sculptor Ascânio MMM, particularly his public works, through the lens of the artist's constructive approach. This method is one of the aspects I identify with the social vocation of his art.

Author Biography

  • Luciano Vinhosa , Universidade Federal Fluminense, Brasil

    Luciano Vinhosa é artista e Professor Titular do Instituto de Arte e Comunicação Social da Universidade Federal Fluminense. Realizou pós-doutorado na École Supérieure d'Art d'Avignon, França (2012-2013) e doutorado em Études et Pratiques des Arts pela Université du Québec à Montréal (UQAM, 2004). É mestre em Artes Visuais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (EBA-UFRJ,1997) e graduado em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal Fluminense (UFF, 1986). Foi editor da revista Poiésis de 2008 a 2011 e atualmente dirige as Coleções Mosaico e Teses Ensaios Críticos, editadas pelo PPGCA-UFF em parceria com a Editora Circuito. Foi Coordenador do PPGCA-UFF entre os anos de 2013 a 2016.

References

Abreu, M. (1988). Evolução urbana do Rio de Janeiro. Iplanrio, Zahar.

MMM, A. (Org.) (2005). Ascânio MMM. Andrea Jakobsson Estudio.

Baxandall, M. (1999). L'oeil du Quattrocento. Gallimard.

Enciclopédia Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira (2025). Itaú Cultural.

Pontual, R. (1987). Entre dois séculos: arte brasileira do século XX na coleção Gilberto Chateaubrind. Jornal do Brasil.

Rancière, J. (2012). O espectador emancipado. Martins Fontes.

Published

2025-10-29

Issue

Section

Dossier

How to Cite

The Social Vocation of Art. arte :lugar :cidade, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 75–90, 2025. DOI: 10.22409/arte.lugar.cidade.v2i2.69672. Disponível em: https://www.periodicos.uff.br/arte-lugar-cidade/article/view/69672. Acesso em: 9 dec. 2025.