Permanent campaigning on social media platforms

analysis of Governor Romeu Zema's TikTok profile

Authors

  • José Agnaldo Montesso Júnior Universidade de São Paulo
  • Luiz Ademir de Oliveira Universidade Federal de São João Del-Rei

DOI:

https://doi.org/10.22409/contracampo.v44i1.64621

Keywords:

Permanent Campaign, Political Communication, Social Media Platform, TikTok, Romeu Zema

Abstract

Given the centrality of Information and Communication Technologies in contemporary times and their relationship with politics, this paper analyzes the use of social media platforms within studies related to the concept of permanent campaigning. Using indicators pointed out in international literature, it seeks to identify the performance of the governor of Minas Gerais, Romeu Zema, on TikTok during the year 2023. Using Content Analysis, 55 videos were coded. It was found that engagement and the number of views on these posts were more recurrent in the first month of his term and that Zema used TikTok with content aimed at institutional advertising and promotional discourse. Most of the posts featured the governor and used characters to illustrate what Zema was talking about.

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Author Biographies

  • José Agnaldo Montesso Júnior, Universidade de São Paulo

    Doutorando em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo. Mestre em Administração Pública pela Universidade Federal de Alfenas. Pós-graduado em Gestão Estratégica de Negócios pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas e em Comunicação Empresarial pelo Centro Universitário de Belo Horizonte. Jornalista profissional graduado pela Universidade Federal de Viçosa. Atualmente, é servidor de carreira da Fundação Cultural do Município de Varginha-MG. É diretor regional da Associação Brasileira de Comunicação Pública (ABCPública) em Minas Gerais e integra o grupo de pesquisa Jornalismo, Direito e Liberdade (JDL), vinculado à Escola de Comunicações e Artes e ao Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo.

  • Luiz Ademir de Oliveira, Universidade Federal de São João Del-Rei

    Bolsista de Produtividade do CNPq - Nível 2. Graduado em Comunicação Social - Jornalismo pela Universidade Federal de Juiz de Fora, Mestre em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG); Mestre e Doutor em Ciência Política pelo Instituto Universitário de Pesquisas do Rio de Janeiro (IUPERJ). É docente e pesquisador do Curso de Comunicação Social - Jornalismo da Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ).

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Published

2025-04-29