Anthropocentric action regarding domestic, captive, and wildlife animals according to high school students
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2021.v14i3.a41065Keywords:
STS, biology teaching, anthropocentris, animal empathyAbstract
Currently, the presence of pets in houses and apartments is widespread, animals that are often portrayed as part of the family. There are also people of different ages who have already visited a zoo. However, there is no conjecture as to the real reasons for these animals being deprived of freedom, regardless of the environment they are found. Through the social theme of the living conditions of animals, an investigation was proposed with students of a 2nd-year high school class about animals in captivity, wildlife, and domestic situation. The investigation was carried out using the Science, Technology, and Society (STS) approach within the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarships (PIBID), subproject Biology. Through instigating questions and a cartoon, the students were recommended to describe their convictions. The responses described by the students were weighted by Content Analysis, establishing categories, and grouping responses when similar and with similar ideals. Expressive understandings of an anthropocentric character were observed, in which animals are perceived as a form of supplying human needs. There were also situations of empathy with animals in restricted spaces. Thus, it is clear that there is much to be rethought about the relationship between human beings and other animals, regardless of their living conditions, seeking to deconstruct the anthropocentric convictions of society.
Downloads
References
ALMEIDA, Laerte Pereira de; BRAGA, Paula Fernanda de Sousa; ALMEIDA, Maria. Aspectos psicológicos na interação homem-animal de estimação. In: ENCONTRO INTERNO, 9., & SEMINÁRIO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 13., 2010, Uberlândia. Anais... Uberlândia: UFU, 2010. p. 1-6.
AULER, Décio; BAZZO, Walter Antônio. Reflexões para a implementação do movimento CTS no contexto educacional Brasileiro. Ciência & Educação, v. 7, n. 1, p. 1-3, 2001. https://doi.org/10.1590/S1516-73132001000100001
AULER, Décio; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização científico-tecnológica para quê? Ensaio, v. 3, n. 1, p. 105-15, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/XvnmrWLgL4qqN9SzHjNq7Db/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2022.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2000.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base, Ensino Médio. Brasília: [s.n.], 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. Acesso em 20 jan. 2022.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências naturais. Brasília: MEC / SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencias.pdf. Acesso em: 21 jan. 2022.
BROOM, Dondal; MOLENTO, Carla. Bem-estar animal: conceito e questões relacionadas – revisão. Archives of Veterinary Science, v. 9, n. 2, p. 1-11, 2004. http://dx.doi.org/10.5380/avs.v9i2.4057
CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação Ambiental Crítica: nomes e endereçamentos da educação. In: LAYRARGUES, Philippe Pomier (Coord.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004. p. 13-24.
CATIVEIRO. Dicionário Online Priberam de Português. Disponível em: https://dicionario.priberam.org/Cativeiro. Acesso em: 20 fev. 2018.
CHALFUN, Mery. Animais, manifestações culturais e entretenimento, lazer ou sofrimento. In: CONGRESSO MUNDIAL DE BIOÉTICA E DIREITO ANIMAL, 1., 2008, Salvador. Anais... Salvador: UFBA, 2008. p.1-14.
CORTEZ, Renata Harumi. Emoção e empatia: os limites do humano e do não humano na relação entre os homens e os animais de estimação. In: REUNIÃO EQUATORIAL DE ANTROPOLOGIA, 5., 2015, Maceió. Anais... Maceió: ICS/UFAL, 2015. p. 1-14.
DAITX, Vanessa Vitcoski. O ensino de ciências e a visão antropocêntrica. 2010. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas)_Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/35277/000781919.pdf?...1. Acesso em: 19 fev. 2018.
DESCOLA, Philippe. Genealogia de objetos e antropologia da objetivação. Horizontes Antropológicos, v. 8, n. 18, p. 93-112, 2002. https://doi.org/10.1590/S0104-71832002000200004
EMAUZ, Ana et al. Adaptação da Escala de Empatia com Animais (EEA) para a população portuguesa. Análise Psicológica, v. 34, n. 2, p. 189-201, 2016. https://doi.org/10.14417/ap.1049
FELIPE, Sônia. T. Antropocentrismo, sencientismo e biocentrismo: Perspectivas éticas abolicionistas, bem-estaristas e conservadoras e o estatuto de animais não-humanos. Páginas de Filosofia, v. 1, n. 1, p. 2-30, 2009. https://doi.org/10.15603/2175-7747/pf.v1n1p2-30
FERNANDES, Isabel Marília Borges; PIRES, Delmina Maria; DELGADO-IGLESIAS, Jaime. Perspetiva Ciência, Tecnologia, Sociedade, Ambiente (CTSA) nos manuais escolares portugueses de Ciências Naturais do 6º ano de escolaridade. Ciência e Educação, v. 24, n. 4, p. 875-890, 2018. https://doi.org/10.1590/1516-731320180040005
FLICK, Uwe. Introdução à Pesquisa Qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
GRÜN, Mauro. Ética e Educação Ambiental: a conexão necessária. Campinas: Papirus, 2007.
GUIMARÃES, Mauro. Educação Ambiental Crítica. In: LAYRARGUES, Philippe Pomier. (Coord.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004. p. 25-34. Disponível em: http://www.bibliotecaflorestal.ufv.br/handle/123456789/3507. Acesso em: 20 fev. 2018.
INGOLD, Tim. “Humanidade e animalidade”. Revista Brasileira de Ciências Sociais. v. 10, n. 28, p. 39-53, jun. 1995. Disponível em: http://www.anpocs.com/images/stories/RBCS/28/rbcs28_05.pdf. Acesso em: 20 jan. 2022.
INVERNIZZI, Noela.; FRAGA, Lais. Estado da Arte na Educação em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente no Brasil. Ciência & Ensino. v. 1, n. esp., p. 1-3, 2007.
LEVAI, Laerte Fernando. Crueldade consentida – Crítica à razão antropocêntrica. Revista Brasileira de Direito Animal. v.1, n.1 p.171-190, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/RBDA/article/view/10246. Acesso em: 21 jan. 2022.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Educação Ambiental Transformadora. In: LAYRARGUES, Philippe Pomier. (Coord.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004. p. 65-84. Disponível em: http://www.bibliotecaflorestal.ufv.br/handle/123456789/3507. Acesso em: 20 fev. 2018.
MACHADO, Juliane de Abreu Campos et al. Terapia assistida por animais (TAA). Revista Científica Eletrônica de Medicina Veterinária, ano 6, n. 10, p. 1-7, 2008. Disponível em: http://faef.revista.inf.br/imagens_arquivos/arquivos_destaque/yBDakPBzygjagIw_2013-5-28-12-0-12.pdf. Acesso em: 21 fev. 2018.
MAIZTEGUI, Alberto et al. Papel de la tecnología en la educación científica: una dimensión olvidada. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, v. 28, p.129-155, 2002. https://doi.org/10.35362/rie280962
OLIVEIRA, Juliana Moreira Prudente de; SCHNEIDER, Eduarda Maria; MEGLHIORATTI, Fernanda Aparecida. O subprojeto PIBID/Biologia-Unioeste: vivências no contexto Ciência-Tecnologia-Sociedade. In: OLIVEIRA, Juliana Moreira Prudente de; MEGLHIORATTI, Fernanda Aparecida; SCHNEIDER, Eduarda Maria (Org). Ensino de Ciências e Biologia no contexto do PIBID: propostas didáticas na abordagem Ciência-Tecnologia-Sociedade, Curitiba, CRV, 2015. p. 13-24.
OLIVEIRA, Mariana Zanotti Tavares de; GARCIA, Junia Freguglia Machado. O conhecimento de estudantes do ensino médio de uma escola pública do município de Santa Teresa, ES, Brasil sobre biodiversidade. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM ENSINO DE CIÊNCIAS, 8., 2011, Campinas. Atas... Campinas: ABRAPEC, 2011. p. 1-12. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0501-1.pdf. Acesso em: 22 jan. 2022.
PARANÁ (Estado). Secretaria de Estado da Educação do Paraná. Diretrizes curriculares da educação básica: ciências. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação do Paraná, 2008. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/diretrizes/dce_cien.pdf. Acesso em: 21 jan. 2022.
MARTÍNEZ PÉREZ, Leonardo Fabio. Ensino de ciências com enfoque ciência, tecnologia, sociedade e ambiente (CTSA) a partir de questões sociocientíficas (QSC). In: ______. Questões sociocientíficas na prática docente: ideologia, autonomia e formação de professores. São Paulo: UNESP, 2012. p. 55-61. https://doi.org/10.7476/9788539303540
PIZZUTTO, Cristiane Schilbach et al. Bem-estar no cativeiro: um desafio a ser vencido. Revista de Educação Continuada em Medicina Veterinária e Zootecnia, v. 11, n. 2, p. 6-17, jul. 2013. https://doi.org/10.36440/recmvz.v11i2.16218
REDE NACIONAL DE COMBATE AO TRÁFICO DE ANIMAIS SILVESTRES. 1º Relatório Nacional sobre o Tráfico de Fauna Silvestre. 2001. Disponível em: http://www.renctas.org.br/trafico-de-animais/. Acesso em: 31 mai. 2017.
ROSSI, Alexandre. Adestramento Inteligente: com amor, humor e bom-senso. 9. ed. São Paulo: CMS, 2002.
SANTOS, Danilo Sanches; RAMÍREZ-GÁLVEZ, Martha. Entre humanos e animais: relações familiares na sociedade contemporânea. In: REUNIÃO BRASILEIRA DE ANTROPOLOGIA, 28., 2012, São Paulo. Anais... São Paulo: ABA, 2012. p. 1-20.
SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; MORTIMER, Eduardo Fleury. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência-Tecnologia-Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 2, n. 2, p. 110-132, dez. 2000. https://doi.org/10.1590/1983-21172000020202
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ensino, Saude e Ambiente

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.




