Psychometric Proprieties of a set of 45 Cognitive Tests

Authors

  • Cristiano Mauro Assis Gomes Universidade Federal de Minas Gerais
  • Oto Borges Universidade Federal de Minas Gerais

Keywords:

Psychometrical Properties, Intelligence Tests, Validation

Abstract

This paper reports the analysis of the test’s psychometrical qualities from a set of 45 cognitive tests. The tests had been translated and adapted to Brazilian Portuguese from a selection of the tests of the Kit of Factor-Referenced Cognitive Tests of Educational Testing Service. The tests were applied in a sample of 160 students of the third year of one federal high school. Exploratory Factor Analysis, Principal Axis Factoring and Permutation Parallel Analysis were used in the study of reliability of the extracted factors. Markers tests were identified using rigorous criteria. Six scales were identified using the rigorous criteria of markers tests: very good scales, satisfactory scales, acceptable scales, weak scales, discrepant scales and inadequate scales. The results indicated that some tests and some of the generated scales could be regarded as marker tests of cognitive factors. All tests and scales can be considered adjusted by the usual psychometric criterion.

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Author Biographies

  • Cristiano Mauro Assis Gomes, Universidade Federal de Minas Gerais
    Psicólogo, Doutor em Educação. Professor adjunto da Universidade Federal de Minas Gerais. Experiência em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento. Atua principalmente nos seguintes temas: estudo e validação de modelos da arquitetura e desenvolvimento cognitivo, construção e validação de instrumentos de medida psicológicos e educacionais, intervenção e desenvolvimento cognitivo.
  • Oto Borges, Universidade Federal de Minas Gerais
    Professor Associado na Universidade Federal de Minas Gerais, onde trabalha desde 1985. Coordena o Programa de Pós-graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social da FAE/UFMG. Possui doutorado em Física (1991), mestrado em Física (1982) e Bacharelado de Física (1978) todos pela Universidade Federal de Minas Gerais. PArticipa do conselho Editorial de Revista Brasileira de Ensino de Física e da Revista Educãção e Tecnologia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Física, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de física, atividades práticas, ensino de ciências, educação em ciências e recurso didático.

Published

2008-10-04

How to Cite

Psychometric Proprieties of a set of 45 Cognitive Tests. Fractal: Journal of Psychology, Rio de Janeiro, Brasil, v. 20, n. 1, p. 195–208, 2008. Disponível em: https://www.periodicos.uff.br/fractal/article/view/4683. Acesso em: 15 dec. 2025.