Training professional in Social Psychology: report of a teaching experience / research / intervention

Authors

  • Angela Maria Dias Fernandes Universidade Federal da Paraíba
  • Andrea Vieira Zanella Universiade Federal de Santa Catarina
  • Gabriel Bueno Universidade Federal de Santa Catarina

Keywords:

training, intervention research, social psychology

Abstract

The aim of this paper is to present and discuss an educational work in which they were tried three strategies of collective intervention in a group of psychology students.  The methodology and theoretical formulations were articulated in this propose. The concept of “group as a device” was affirmed throughout the process as a condition for the establishment of connections and the process of meaning production. The trials were analyzed in the discipline engendered by the activity of self-evaluation promoted by the end of the semester, which revealed the importance of intervention aimed at training professional critique of psychology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Angela Maria Dias Fernandes, Universidade Federal da Paraíba
    Psicóloga, Doutora em Psicologia Escolar e Desenvolvimento Humano (USP) com estudos Pós-doutorais em Psicologia  (UFSC). Professora Associada do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba.
  • Andrea Vieira Zanella, Universiade Federal de Santa Catarina
    Psicóloga, Doutora em Educação (PUC/SP), com estudos pós-doutorais na Universitá Degli Studi di Roma La Sapienza. Professora Associada do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina e bolsista de produtividade do CNPq.
  • Gabriel Bueno, Universidade Federal de Santa Catarina
    Psicólogo, mestrando no Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina.

References

BARROS, R. D. B. Dispositivos em ação: grupos. In: LANCETTI, A. (Org.). SaúdeLoucura: subjetividade. São Paulo: Hucitec, 1997. v. 6, p. 183-191.

BRAIT, B. (Org.). Alguns pilares da arquitetura bakhtiniana. In: ______. Bakhtin: conceitos chave. São Paulo: Contexto, 2005. p. 07-10.

COSTA, E. A. P.; COIMBRA, C. M. B. Nem criadores, nem criaturas: éramos todos devires na produção de diferentes saberes. Psicol. Soc., Porto Alegre, v. 20, n. 1, p. 125-133, abr. 2008.

DELEUZE, G. ¿Que és un dispositivo? Tradução de Wanderson Flor do Nascimento. In: Michel Foucault, filósofo. Barcelona: Gedisa, 1990. p. 155-161. Disponível em: <http://escolanomade.org/pensadores-textos-e-videos/deleuze-gilles/o-que-e-um-dispositivo>. Acesso em: 21 jun. 2012.

FARACO, C. A. Linguagem & Diálogo: as ideias linguísticas do Círculo de Bakhtin. Curitiba: Criar, 2003.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009.

GROFF, A. R.; MAHEIRIE, K.; ZANELLA, A. V. A constituição do(a) pesquisador(a) em ciências humanas. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 62, n. 1, p. 97-103, 2010.

MAIRESSE, D.; FONSECA, T. M. G. Dizer, escutar, escrever: redes de tradução impressas na arte de cartografar. Psicol. estud., Maringá, v. 7, n. 2, p. 111-116, dez. 2002.

NASCIMENTO, M. L.; COIMBRA, C. M. B. Análise de implicações: desafiando nossas práticas de saber/poder. In: Geisler, A. R.; Abrahão, A. L.; Coimbra, C. M. B. (Org.). Subjetividade, violência e direitos humanos: produzindo novos dispositivos na formação em saúde. Niterói, RJ: EDUFF, 2008. p. 143-153.

PAULON, S. M. A análise de implicação como ferramenta na pesquisa-intervenção. Psicol. Soc., Porto Alegre, v. 17, n. 3, p. 18-25, 2005.

ROCHA, M. L. da. Inclusão ou exclusão? Produção de subjetividade nas práticas de formação. Psicol. estud., v. 13, n. 3, p. 477-484, set. 2008.

ROCHA, M. L. da; AGUIAR, K. F. de. Pesquisa-intervenção e a produção de novas análises. Psicol. cienc. prof., [S.l.], v. 23, n. 4, p. 64-73, dez. 2003.

RODRIGUES, H. B. C. Sobre as histórias das práticas grupais: explorações quanto a um intrincado problema. In: Jacó-Villela, A. M.; Mancebo, D. (Org.). Psicologia Social: abordagens sócio-históricas e desafios contemporâneos. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1999. p. 111-165.

SCHLINDWEIN, L. M.; SIRGADO, A. P. (Org.). Estética e pesquisa na formação de professores. Itajaí, SC: UNIVALI; Maria do Cais, 2006.

SOARES, F. M. Uma experiência de intervenção em um projeto cultural: o psicólogo e a defesa dos direitos humanos nas instituições socioeducativas. Fractal, Rev. Psicol., Niterói, v. 23, n. 1, p. 171-190, 2011.

ZANELLA, A. V.; SAIS, A. P. Reflexões sobre o pesquisar em psicologia como processo de criação ético, estético e político. Análise Psicológica, Lisboa, v. 26, n. 4, p. 679-687, out. 2008.

Published

2014-08-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

Training professional in Social Psychology: report of a teaching experience / research / intervention. Fractal: Journal of Psychology, Rio de Janeiro, Brasil, v. 26, n. 2, p. 445–460, 2014. Disponível em: https://www.periodicos.uff.br/fractal/article/view/5033. Acesso em: 12 dec. 2025.