Training professional in Social Psychology: report of a teaching experience / research / intervention
Keywords:
training, intervention research, social psychologyAbstract
The aim of this paper is to present and discuss an educational work in which they were tried three strategies of collective intervention in a group of psychology students. The methodology and theoretical formulations were articulated in this propose. The concept of “group as a device” was affirmed throughout the process as a condition for the establishment of connections and the process of meaning production. The trials were analyzed in the discipline engendered by the activity of self-evaluation promoted by the end of the semester, which revealed the importance of intervention aimed at training professional critique of psychology.Downloads
References
BARROS, R. D. B. Dispositivos em ação: grupos. In: LANCETTI, A. (Org.). SaúdeLoucura: subjetividade. São Paulo: Hucitec, 1997. v. 6, p. 183-191.
BRAIT, B. (Org.). Alguns pilares da arquitetura bakhtiniana. In: ______. Bakhtin: conceitos chave. São Paulo: Contexto, 2005. p. 07-10.
COSTA, E. A. P.; COIMBRA, C. M. B. Nem criadores, nem criaturas: éramos todos devires na produção de diferentes saberes. Psicol. Soc., Porto Alegre, v. 20, n. 1, p. 125-133, abr. 2008.
DELEUZE, G. ¿Que és un dispositivo? Tradução de Wanderson Flor do Nascimento. In: Michel Foucault, filósofo. Barcelona: Gedisa, 1990. p. 155-161. Disponível em: <http://escolanomade.org/pensadores-textos-e-videos/deleuze-gilles/o-que-e-um-dispositivo>. Acesso em: 21 jun. 2012.
FARACO, C. A. Linguagem & Diálogo: as ideias linguísticas do Círculo de Bakhtin. Curitiba: Criar, 2003.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009.
GROFF, A. R.; MAHEIRIE, K.; ZANELLA, A. V. A constituição do(a) pesquisador(a) em ciências humanas. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 62, n. 1, p. 97-103, 2010.
MAIRESSE, D.; FONSECA, T. M. G. Dizer, escutar, escrever: redes de tradução impressas na arte de cartografar. Psicol. estud., Maringá, v. 7, n. 2, p. 111-116, dez. 2002.
NASCIMENTO, M. L.; COIMBRA, C. M. B. Análise de implicações: desafiando nossas práticas de saber/poder. In: Geisler, A. R.; Abrahão, A. L.; Coimbra, C. M. B. (Org.). Subjetividade, violência e direitos humanos: produzindo novos dispositivos na formação em saúde. Niterói, RJ: EDUFF, 2008. p. 143-153.
PAULON, S. M. A análise de implicação como ferramenta na pesquisa-intervenção. Psicol. Soc., Porto Alegre, v. 17, n. 3, p. 18-25, 2005.
ROCHA, M. L. da. Inclusão ou exclusão? Produção de subjetividade nas práticas de formação. Psicol. estud., v. 13, n. 3, p. 477-484, set. 2008.
ROCHA, M. L. da; AGUIAR, K. F. de. Pesquisa-intervenção e a produção de novas análises. Psicol. cienc. prof., [S.l.], v. 23, n. 4, p. 64-73, dez. 2003.
RODRIGUES, H. B. C. Sobre as histórias das práticas grupais: explorações quanto a um intrincado problema. In: Jacó-Villela, A. M.; Mancebo, D. (Org.). Psicologia Social: abordagens sócio-históricas e desafios contemporâneos. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1999. p. 111-165.
SCHLINDWEIN, L. M.; SIRGADO, A. P. (Org.). Estética e pesquisa na formação de professores. Itajaí, SC: UNIVALI; Maria do Cais, 2006.
SOARES, F. M. Uma experiência de intervenção em um projeto cultural: o psicólogo e a defesa dos direitos humanos nas instituições socioeducativas. Fractal, Rev. Psicol., Niterói, v. 23, n. 1, p. 171-190, 2011.
ZANELLA, A. V.; SAIS, A. P. Reflexões sobre o pesquisar em psicologia como processo de criação ético, estético e político. Análise Psicológica, Lisboa, v. 26, n. 4, p. 679-687, out. 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.

