Heterogeneous Cultural Repertoires in the Global South: Intersections between the Yoruba Oral Matrix and the Contemporary Nigerian Novel
DOI:
https://doi.org/10.22409/gragoata.v30i67.66287.ptKeywords:
Yoruba culture, Nigerian novel, Orality, Literary writingAbstract
In this article, we propose a critical-analytical reading of the contemporary African Nigerian novel regarding its forms of interrelation with cultural repertoires of Yoruba tradition and orality. Considering theoretical-epistemological perspectives found in Brugioni’s Comparative African Literatures (2019), Moretti’s Conjectures on World Literature (2000), and Leite’s texts (1998, 2010, 2012), we assume that contemporary African cultures result from abrupt transformations, from involuntary (and some of them violent) blends, responsible, among other things, for the modification of languages, traditions, as well as for the introduction, in their territories, of cultural forms, such as the novel, which also end up being transformed, since writers, when appropriating them, feed them with local content (Moretti, 2000). From this context, dialoguing with debates around translation processes (Brugioni, 2019) and the intersection between oral repertoires and literary writing (Leite, 1998, 2010, 2012), we take as our corpus of analysis the work Stay with me (2018), by the Nigerian Ayòbámi Adébáyò, in order to analyze the ways in which these repertoires shape written narrative composition. We speak of comparative studies here, therefore, based on the relationship between the Yoruba oral matrix and the contemporary Nigerian novel, aiming to understand how writers located in the Global South have constituted their aesthetic-literary projects, in many cases, extrapolating categories such as nation or ideals of cultural vernacularism.
Downloads
References
ADÉBÁYÒ, Ayòbámi. Fique comigo. Tradução Marina Vargas. Rio de Janeiro: Harper Collins, 2018.
AKINRULI, Samuel Ayobami; AKINRULI, Luana Carla Martins Campos. Ìkómo e o processo de nomeação dos indivíduos da etnia Yorùbá. AbeÁfrica: Revista da Associação Brasileira de Estudos Africanos, v. 4, n. 4, 2020. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/abeafrica/article/view/31303. Acesso em: 10 jan. 2025.
ALMEIDA, Elaine. O espaço da transculturação. Outra travessia, n. 8,
p. 91-97, 2009. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/Outra/article/view/16675. Acesso em: 10 jan. 2025.
BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora de UFMG, 1999.
BAMPOKY, Providence. Discurso da tradição e da modernidade nos romances Les soleils des indépendances, de Ahmadou Kourouma, e Lueji: o nascimento de um império, de Pepetela. 2022. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, 2022. Disponível em: https://www.repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1259274. Acesso em: 10 jan. 2025.
BRUGIONI, Elena. Literaturas africanas comparadas: paradigmas críticos e representações em contraponto. Campinas: Editora da Unicamp, 2019.
GALLO, Fernanda. Breve dicionário das literaturas africanas. Campinas: Editora da Unicamp, 2022.
HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Tradução Adelaine La Guardia Resende. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2009.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
HAMPATÉ BÂ, Amadou. A tradição viva. In: KI- ZERBO, Joseph (ed.). História geral da África, I: Metodologia e pré-história da África. 2. ed. rev. Brasília: UNESCO, 2010. p. 167-212.
HOBSBAWM, Eric; RANGER, Terence (org.). A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.
LEITE, Ana Mafalda. Empréstimos da oralidade na produção e crítica literárias africanas. In: LEITE, Ana Mafalda. Oralidade & Escritas na Literatura Africana. Lisboa: Colibri, 1998. p. 11-36.
LEITE, Ana Mafalda. Representação da oralidade em textos literários africanos: heterolinguismo e hibridismo de gêneros. In: SECCO, Carmen L. T.; SALGADO, Maria Teresa; JORGE, Silvio Renato (org.). Pensando África: literatura, arte, cultura e ensino. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2010. p. 157-164.
LEITE, Ana Mafalda. Pós-colonialismo, um caminho crítico e teórico. In: LEITE, Ana Mafalda. Oralidade e escritas pós-coloniais: estudos sobre literaturas africanas. Rio de Janeiro: Editora UERJ, 2012. p. 129-160.
MACAGNO, Lorenzo. Tradição. In: GALLO, Fernanda. Breve dicionário das literaturas africanas. Campinas: Editora da Unicamp, 2022.
MALACCO, Felipe Silveira de Oliveira. Protagonismo Comercial dos Fulas, Mandingas e Jalofos - Rio Gâmbia, 1580-1630. In: REIS, Raissa Brescia dos, et al. (orgs.). Estudos sobre África ocidental: dinâmicas culturais, diálogos atlânticos. 1.ed. Curitiba: Editora Prismas, 2016. p. 115-141.
MORETTI, Franco. Conjeturas sobre a literatura mundial. Tradução José Marcos Macedo. Novos Estudos CEBRAP, n. 58, p. 173-181, 2000. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://iedamagri.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/08/moretti-conjeturas_sobre_a_literatura.pdf. Acesso em: 6 jan. 2025.
OLIVEIRA, Jackson Luiz Lima. Identidade nacional nigeriana: arranjos institucionais para construção de uma nigerianidade. 2018. Dissertação (Mestrado em Ciência Política) – Universidade de Brasília, Brasília, 2018. Disponível em: http://icts.unb.br/jspui/handle/10482/33079. Acesso em: 10 jan. 2025.
OYĚWÙMÍ, Oyèrónkẹ́. A invenção das mulheres: construindo um sentido africano para os discursos ocidentais de gênero. Tradução de Wanderson Flor do Nascimento. 1. ed. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.
PARADISO, Silvio Ruiz. A linguagem (pós) colonial, em The sacrificial egg, de Chinua Achebe (1962). UniLetras, v. 31, n. 1, p. 33-44, 2009. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://rdu.unicesumar.edu.br/bitstream/123456789/6867/1/silvio_ruiz_paradiso2.pdf. Acesso em: 10 jan. 2025.
PRANDI, Reginaldo. Mitologia dos Orixás. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
SAID, Edward W. Cultura e imperialismo. Tradução de Denise Bottmann. São Paulo: Companhia de Bolso, 2011.
VANSINA, Jan. A tradição oral e sua metodologia. In: KI-ZERBO, J. (org.). História geral da África I. Brasília: MEC/Unesco, 2010.p. 139-166.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gragoatá

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Gragoatá agree to the following terms:
The authors retain the rights and give the journal the right to the first publication, simultaneously subject to a Creative Commons license CC-BY-NC 4.0, which allows sharing by third parties with due mention to the author and the first publication by Gragoatá.
Authors may enter into additional and separate contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published version of the work (for example, posting it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of its initial publication in Gragoatá.

Gragoatá is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International.







