When North is South: Comparative Literature and Literary and Cultural Circulation in the Brazilian Amazon
DOI:
https://doi.org/10.22409/gragoata.v30i67.66688.ptKeywords:
Amazonia, Comparatism, Literary circulation, Literatures of the NorthAbstract
This essay looks at the specificities of literary comparatism in the Brazilian Amazon. To this end, it is divided into three main topics: the first discusses the influence of travellers and theorists on the construction of meanings about the Amazon region; the second explores the specific challenges that the region imposes on the field of comparatism, considering its distinct historical and cultural context; and the third examines the peculiarities of indigenous literary production and verbal artefacts, showing how this situation transforms the methodological strategies and epistemological aspects of literary comparatism in the Amazon.
Downloads
References
BASTOS, Abguar. Flami-n´-assú: manifesto aos intelectuais paraenses. Belém Nova, n. 74, s/p., 15 de setembro de 1927.
BROTHERSTON, Gordon. Mitopoética e textualidade: o caso da América indígena. Polifonia, [S.l.], v. 9, n. 9, 2004. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/polifonia/article/view/1111. Acesso em: 12 dez. 2024.
CAMPOS, Sheila Praxedes Pereira; LEÃO, Allison. Regionalismo. In: JOBIM, José Luís; ARAÚJO, Nabil; SASSE, Pedro Puro (org.). (Novas) Palavras da Crítica. Rio de Janeiro: Makunaima, 2021. p. 649-678.
CANDIDO, Antonio. Formação da Literatura Brasileira: momentos decisivos. Belo Horizonte: Itatiaia, 2000 [1959].
CARVALHO, Fábio Almeida de. Descentralização da vida literária: Teoria, Crítica, autoria, em tempos de diversidade. Boa Vista, Rio de Janeiro: EdUFRR, Makunaima, 2021.
CIVRIEUX, Marc de. Watunna: Mitologia Makiritare. Caracas: Monte Ávila Editores, 1970.
COUTINHO, Afrânio. O regionalismo na prosa de ficção. In: COUTINHO, Afrânio. A literatura no Brasil. Rio de Janeiro: São José, 2004. p. 145-226. v. II.
CRETTIEZ, Xavier. Las formas de la violencia. Buenos Aires: Waldhuter Editores, 2009.
DUCHÈSNE WINTER, Juan. Caribe, Caribana: cosmografías literarias. San Juan: Ediciones Callejón, 2015.
ESCALANTE, Emilio del Valle. Teorizando las literaturas indígenas contemporáneas. Introducción. A Contracorriente. Dossier on Indigenismo. v. 10, n. 3, p. 1-20, Spring 2015. Disponível em: https://acontracorriente.chass.ncsu.edu/index.php/acontracorriente/article/view/712. Acesso em:15 jan. 2025.
GIMENES, Fernando Ye’kwana. Os cantos tradicionais Ye’kwana. Porto Alegre: Bestiário;Class, 2022.
GONDIM, Neide. A invenção da Amazônia. Manaus: Valer, 1994.
GUSS, David. Watunna: An Orinoco Creation Cycle. San Francisco: North Point Press, 1980.
ILDONE, José. A Literatura na Primeira Metade do Século XX. In: MEIRA, Clóvis; ILDONE, José; CASTRO, Acyr. Introdução à Literatura no Pará. Academia Paraense de Letras. Belém: CEJUP, 1990. p. 290-292.
JOBIM, José Luís. Literatura comparada e literatura brasileira: circulações e representações. Boa Vista: EdUFRR; Rio de Janeiro: Makunaima, 2020.
JOBIM, José Luís. Narrativas ameríndias: autoria, ghostwriting e língua de fantasma. Revista Brasil/Brazil, v. 36, n. 70, p. 32-47, 2023.
KUNDERA, Milan. A arte do romance. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
MIBIELLI, Roberto. L’amazonie Et Ses Modernismes: Lectures Et Visions, Manifestes Et Cycles Dans La Littérature De La Région. In: DIAS, André; JOBIM, José Luís; GARCIA, Mireille; OLIVIERI-GODET, Rita. Modernisme Bresilien: signes précurseurs, échos et problèmes. Rio de Janeiro: Makunaima, 2022. p. 489-519.
MIBIELLI, Roberto. Cânone. In: JOBIM, José Luís; ARAÚJO, Nabil; SASSE, Pedro Puro (org.). (Novas) Palavras da Crítica. Rio de Janeiro: Makunaima, 2021. p. 13-43.
MIBIELLI, Roberto. Tupy or not tupy, that is the question. The void and the Question of Literary and Cultural Circulation in Amazonia: Considerations on a Literature “without a Character”. In: JOBIM, José Luís (org.). Literary and Cultural Circulation. Oxford: Peter Lang, 2017. p. 233-258. (Brasilian Studies Collection, v. 1)
MOOG, Vianna. Uma interpretação da literatura brasileira. Um arquipélago cultural. Porto Alegre: IEL; Corag, 2006 [1983].
MUNDURUKU, Daniel. Memórias de índio: uma quase biografia. Porto Alegre: Edelbra, 2016.
PELLEGRINI, Tânia. Milton Hatoum e o regionalismo revisitado. Luso-Brazilian Rewiew, v. 41, n. 1, p. 121-137, 2004. Disponível em: https://muse.jhu.edu/article/173647/pdf. Acesso em: 10 nov. 2024.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. Representações. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 15, n. 29, 1995.
PINTO, Renan Freitas. A viagem das ideias. Manaus: Valer, 2008.
POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 200-212, 1992. Disponível em: http://www.pgedf.ufpr.br/memoria%20e%20identidadesocial%20A%20capraro%202.pdf. Acesso em: 01 dez. 2024.
RODRIGUES, Marcos. Histórias e Saberes Ye’kwana. In: CARVALHO, Fábio Almeida de; FONSECA, Isabel Maria; RAPOSO, Celino Alexandre (org.). Leitura de textos indígenas. Boa Vista: EdUFRR, 2019. p. 125-230.
SANTOS, Fernando Simplício dos. Ferreira de Castro, intérprete da Amazônia: reflexões sobre as poéticas do esplendor e da decadência em A Selva. Revista Brasileira de Literatura Comparada, Rio de Janeiro, v. 22, n. 39, p. 117-118, 2020. Disponível em: https://revista.abralic.org.br/index.php/revista/article/view/564. Acesso em: 19 nov. 2024.
SANTOS, Fernando Simplício dos. Frontières culturelles, imaginaires et modernité dans le roman Mad Maria de Márcio Souza. In: MARTIN, Eden Viana; LAPORTE, Nadine; JOBIM, José Luís; DE MELLO, Maria Elizabeth Chaves (org.). Dialogues France-Brésil. Circulations transculturelles: territoires, représentations, imaginaires. Pau: Presses de l’Université de Pau et des Pays de l’Adour, 2022. v. 2, p. 281-292.
TÁVORA, Franklin. O cabeleira. 6. ed. São Paulo: Ática, 1993 [1876].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gragoatá

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Gragoatá agree to the following terms:
The authors retain the rights and give the journal the right to the first publication, simultaneously subject to a Creative Commons license CC-BY-NC 4.0, which allows sharing by third parties with due mention to the author and the first publication by Gragoatá.
Authors may enter into additional and separate contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published version of the work (for example, posting it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of its initial publication in Gragoatá.

Gragoatá is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International.







