“Without a portresses”: Nothing more South-South than the South of America
DOI:
https://doi.org/10.22409/gragoata.v30i66.68536.ptKeywords:
Regionalism, Aldyr Garcia Schlee, Antonio CandidoAbstract
Aldyr Garcia Schlee, in a 1989 article, put forward the thesis that the fictional production originating in Uruguay, Argentina and Rio Grande do Sul can be understood as a unit, proposing that it be called “gaucho literature”. This literary material would result from exchanges, intentional or not, between authors working in these regions, going beyond the limits of national and linguistic territorialities. The examination of narratives by Aldyr Garcia Schlee, taken from Contos de sempre, and by João Simões Lopes Neto, belonging to Contos gauchescos, validates the proposal, presenting itself as an alternative to nationalist Regionalism as described by the History of Brazilian Literature since the beginning of the 20th century. The parallel established with Antonio Candido’s conception, affirmed in “Literatura e subdesenvolvimento” (Literature and Underdevelopment), makes it possible to understand a South-South comparatism introjected by the literary works of the present and the past.
Downloads
References
AGUIAR, Cláudio. Franklin Távora e o seu tempo. Rio de Janeiro: ABL, 2005. 522 p.
CANDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira: Momentos decisivos (1750-1880). São Paulo: Todavia, 2023. 794p.
CANDIDO, Antonio. Literatura e subdesenvolvimento. In: CANDIDO, Antonio. A educação pela noite e outros ensaios. São Paulo: Ática, 1987. p. 140-162.
GIL, Fernando Cerisara. Pelo prisma rural: ensaios de literatura brasileira. Campinas: Ed. da Unicamp, 2023. 304p.
LIMA, Gabriel dos Santos. A teoria desenvolvimentista do “super-regionalismo” em Antonio Candido e o caso Arguedas. Criação & Crítica, n. 26, p. 40-54, jun. 2020. Disponível em: https://revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/165053. Acesso em: 16 fev. 2025.
LOBATO, Monteiro. Urupês. São Paulo: Editora Unesp, 2020. 164p.
LOPES NETO, João Simões. Contos gauchescos e Lendas do Sul. Edição crítica. Porto Alegre: Globo, 1949a. 438p.
LOPES NETO, João Simões. Correr eguada. In: LOPES NETO, João Simões. Contos gauchescos e Lendas do Sul. Edição crítica. Porto Alegre: Globo, 1949b. p. 163-167.
LOPES NETO, João Simões. Contrabandista. In: LOPES NETO, João Simões. Contos gauchescos e Lendas do Sul. Edição crítica. Porto Alegre: Globo, 1949c. p. 205-211.
MORENO, César Fernández. America Latina em su literatura. Cidade do México: Siglo XXI; Paris: UNESCO, 1972. 494p.
RAMA, Angel. Diez problemas para el novelista latinoamericano. In: RAMA, Angel. La novela em América Latina. Panoramas 1920-1980. Santiago do Chile: Ediciones Universidad Alberto Hurtado, 2019. [e-book].
SANTOS, Rafael José dos. A “ânsia topográfica”: geografia, literatura e região no século XIX. Brasil Brazil. Porto Alegre, v. 25, n. 45, p. 72-92, 2012.
SCHLEE, Aldyr Garcia. Don Sejanes. In: SCHLEE, Aldyr Garcia. Contos de sempre. São Paulo: LR Editores, 1983a. p. 39-48.
SCHLEE, Aldyr Garcia. Como uma parábola. In: SCHLEE, Aldyr Garcia. Contos de sempre. São Paulo: LR Editores Ltda, 1983b. p. 49-66.
SCHLEE, Aldyr Garcia. A viúva de Quinteros. In: SCHLEE, Aldyr Garcia. Contos de sempre. São Paulo: LR Editores Ltda, 1983c. p. 77-89.
SCHLEE, Aldyr Garcia. Simões Lopes Neto e a literatura dos povos latinos. Letras de Hoje. Porto Alegre, v. 24, n. 3, p. 77-88, setembro de 1989.
TÁVORA, Franklin. Cartas a Cincinnato. Estudos críticos de Semprônio. 2. ed. Paris: Aillaud, Guillard e Cia., 1872. 324p.
TÁVORA, Franklin. O Cabelleira. História pernambucana. Rio de Janeiro: Tipografia Nacional, 1876. 318p.
VERISSIMO, Erico. Solo de clarineta. Memórias. Porto Alegre: Globo, 1974. v. 1. 350p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gragoatá

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Gragoatá agree to the following terms:
The authors retain the rights and give the journal the right to the first publication, simultaneously subject to a Creative Commons license CC-BY-NC 4.0, which allows sharing by third parties with due mention to the author and the first publication by Gragoatá.
Authors may enter into additional and separate contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published version of the work (for example, posting it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of its initial publication in Gragoatá.

Gragoatá is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International.







