Bathos and humor in “Auto da Lusitânia”, by Gil Vicente
DOI:
https://doi.org/10.22409/abriluff.v16i33.62763Keywords:
Portuguese 16th Century Theater, Gil Vicente, “Auto da Lusitânia”, Vincentian humorAbstract
Gil Vicente’s “Auto da Lusitânia” has been widely studied, but the humorous language of the 1532 composite play has received little attention. The aim of this study is to observe how the playwright exploits the humorous feature of bathos, the sudden shift from a sublime to a low register. The discussion draws on the reflections of Orlando Amorim (2013), Jose Augusto Cardoso Bernardes (2019) and Noemio Ramos (2022), on the play, and those of Luiz Carlos Travaglia (2015) and Terry Eagleton (2020) on bathos humor. It is observed that both the juxtaposition of characters and dramatic genres as well as their own discourses, oscillating between high and low register, guarantee the humorous effect of this theatrical text.
Downloads
References
ABREU, Graca. Lusitânia. Lisboa: Quimera, 1988.
AMORIM, Orlando. A reduplicação especular no Auto da Lusitânia. In: XXIV Congresso Internacional da Associação Brasileira de Professores de Literatura Portuguesa (Abraplip). Anais […]. Campo Grande, 2013.
ATTARDO, Salvattore. Introduction. In: ______ (ed.). Encyclopedia of Humor Studies. Los Angeles: SAGE, 2014. 2 v. v. 1, p. xxix-xxxiv.
BERNARDES, Jose A. C. (Org.). História crítica da Literatura Portuguesa: Humanismo e Renascimento. Lisboa: Verbo, 1999. v. II.
BERNARDES, Jose A. C. Os gêneros no teatro de Gil Vicente. In: ______; CAMOES, Jose (Coord.). Gil Vicente — compêndio. Coimbra: Universidade de Coimbra, 2019. p. 195-214. Disponível em: https://ucdigitalis.uc.pt/pombalina/item/67763. Acesso em: 28 mar. 2023. DOI: 10.14195/978-989-26-1548-6_7.
BREMMER, Jan; ROODENBURG, Herman. Introdução. In: ______. Uma história cultural do humor. Trad. de Cynthia Azevedo e Paulo Soares. Rio de Janeiro: Record, 2000. p. 13-25.
CEIA, Carlos. Coprolalia. In: ______ (Ed.). E-dicionário de termos literários. Lisboa: Universidade Nova de Lisboa, 2018. Disponível em: https://edtl.fcsh.unl.pt/encyclopedia/coprolalia. Acesso em: 27 mar. 2024.
DUTTON, Kenneth R. Doggered. In: ATTARDO, Salvattore. Encyclopedia of Humor Studies. Los Angeles: SAGE, 2014. 2 v. v. 1, p. 203-205.
EAGLETON, Terry. Sobre o riso. In: ______. Humor: o papel fundamental do riso na cultura. Trad. de Alessandra Bonrruquer. Rio de Janeiro: Record, 2020. p. 13-37.
EARLE, Thomas. Desafios e novos caminhos nos estudos vicentinos: o Auto da Lusitânia. Veredas, Santiago de Compostela, n. 23, p. 145-161, 2015. Disponível em: https://revistaveredas.org/index.php/ver/article/view/11. Acesso em: 19 mar. 2024.
HARVEY, Paul. Dicionário Oxford de literatura clássica grega e latina. Trad. de Mario da Gama Kury. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1987.
MALEVAL, Maria do Amparo T. O teatro. In: _____; MONGELLI, Lenia M.; VIEIRA, Yara F (org.). A literatura portuguesa em perspectiva: Trovadorismo e Humanismo. São Paulo: Atlas, 1992. v. I, p. 167-190.
MENDES, Margarida Vieira. Gêneros e singularidades do teatro de Gil Vicente. In: BERNARDES, Jose A. Cardoso (Org.). História crítica da Literatura Portuguesa. Lisboa: Verbo, 1999. v. II. p. 113-117.
MOISES, Massaud. Dicionário de termos literários. 12. ed. rev., ampl. e atual. Sao Paulo: Cultrix, 2004.
NUNES, J. M. de Sousa. Bathos. In: CEIA, Carlos (Ed.). E-dicionário de termos literários. Lisboa: Universidade Nova de Lisboa, 2018. Disponível em: https://edtl.fcsh.unl.pt/encyclopedia/bathos. Acesso em: 27 mar. 2024.
PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. Trad. de J. Guinsburg e Maria Lucia Pereira. Sao Paulo: Perspectiva, 2005.
PROPP, Vladimir. Comicidade e riso. Trad. de Aurora Fornoni Bernardini e Homero Freitas de Andrade. São Paulo: Ática, 1992. (Serie Fundamentos, v. 84)
RAMOS, Noémio. Gil Vicente — Auto da Lusitânia. [s. l.]: Edição do Autor, 2022. Disponível em: http://teatro.gilvicente.eu/Livros/Auto-da-Lusitania.pdf. Acesso em: 23 mar. 2024.
RASKIN, Victor. Humor, theories of. In: ATTARDO, Salvattore (Ed.). Encyclopedia of Humor Studies. Los Angeles: SAGE, 2014. 2 v. v. 1, p. 367-371.
SARAIVA, António José. Classificação do teatro vicentino. In: BERNARDES, Jose A. Cardoso (Org.). História crítica da Literatura Portuguesa. Lisboa: Verbo, 1999. v. II. p. 108-113.
SHAW, Harry. Dicionário de termos literários. Trad. de Cardigos dos Reis. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1982.
TRAVAGLIA, Luiz Carlos. O que é engraçado? Categorias do risível e o humor brasileiro na televisão. Estudos Lingüísticos e Literários, Maceió, v. 5-6, p. 42‐79, 1989. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/329549171_O_que_e_engracado_-_Categorias_do_risivel_e_o_humor_brasileiro_na_televisao. Acesso em: 25 mar. 2024. DOI: 10.28998/0103-6858.1989v1n5-6p42-79.
TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Texto humorístico: o tipo e seus gêneros. In: CARMELINO, Ana C. (Org.). Humor: eis a questão. São Paulo: Cortez, 2015. p. 49-90.
VICENTE, Gil. Auto da Lusitânia. In: ______. As obras de Gil Vicente. Edição de Jose Camões. Lisboa: Imprensa Nacional/Casa da Moeda, 2002. v. II, p. 381-415.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ABRIL – NEPA / UFF

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
I authorize the journal Abril - NEPA/UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the journal Abril - NEPA/UFF are automatically entitled to the journal. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.

Abril is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).






