Sculptural Architecture in the Poetics of Ascânio MMM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/arte.lugar.cidade.v2i2.69674

Keywords:

sculpture, rationalism, modernity, post-constructive art, Ascânio MMM

Abstract

This article investigates the sculptural production of Ascânio MMM from the perspective of the historical tensions between modern rationalism and sensitive organicity. By mobilizing modular structures and constructive strategies, the artist's work reveals a sculptural architecture that oscillates between mathematical calculation and openness to gesture and bodily presence. Based on a critique of the Cartesian legacy and the aesthetic hierarchies established by Kant and Hegel, the article proposes a reading in which reason allies with the sensible as a form of expanded knowledge.

Author Biography

  • Mauricius Martins Farina, Universidade Estadual de Campinas, Brasil

    Mauricius Martins Farina é Professor Livre-docente do Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas. É artista visual e participou de diversas exposições no Brasil e no exterior, tendo sido agraciado com alguns prêmios importantes, entre eles o Prêmio Estímulo da Secretaria de Cultura do Estado de São Paulo e o Prêmio de Reconhecimento Acadêmico Zeferino Vaz, conferido pela Unicamp em 2015. Graduado em Jornalismo, é mestre em Multimeios e doutor em Ciências da Comunicação (USP), com pós-doutorado em Artes realizado na FBAUP da Universidade do Porto, Portugal. Bolsista de Produtividade 2 do CNPq (2014/2019). Atualmente é Diretor Associado do Instituto de Artes da Unicamp (Gestão 2023/2027).

References

Augé, M. (1994). Não-lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Papirus.

Brito, R. (1999). Neoconcretismo: vértice e ruptura do projeto construtivo brasileiro. Cosac Naify.

Deleuze, G. (1996). A dobra: Leibniz e o barroco. Editora 34.

Descartes, R. (1996). Discurso do método. Martins Fontes.

Deutsche, R. (1996). Evictions: Art and Spatial Politics. MIT Press.

Didi-Huberman, G. (2010). O que vemos, o que nos olha. Editora 34.

Hegel, G. W. F. (2001). Estética: a ideia do belo. Edições 70.

Herkenhoff, P. (2023). Segunda geração construtiva. In P. Herkenhoff, Paulo (Org.), Rio XXI: Vertentes Construtivas. FGV Editora.

Kant, I. (1993). Crítica da Faculdade do Juízo. Fundação Calouste Gulbenkian.

Kwon, M. (2002). One Place After Another: Site-Specific Art and Locational Identity. MIT Press.

Leibniz, G. W. (2000). Escritos filosóficos. Abril Cultural.

Meireles, C. (2008). Inserções em circuitos ideológicos. In A. C. Camargo, & A. Faria (Org.), Arte e política: estratégias contemporâneas. Perspectiva.

Peirce, C. S. (2008). Semiótica. Perspectiva.

Published

2025-10-29

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Sculptural Architecture in the Poetics of Ascânio MMM. arte :lugar :cidade, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 122–139, 2025. DOI: 10.22409/arte.lugar.cidade.v2i2.69674. Disponível em: https://www.periodicos.uff.br/arte-lugar-cidade/article/view/69674. Acesso em: 9 dec. 2025.