The laboratory for studies and research on inclusion and differences in school physical education:

weaving inclusive paths in teaching, extension and research at UFRJ

Authors

Abstract

Inspired by Freire's teachings, our aim is to present and reflect on the actions of the Laboratory for Studies and Research on Inclusion and Differences in School Physical Education (LEPIDEFE) in the areas of teaching, research and extension and their intertwining with the theoretical-methodological foundations that underpin our work and the continuous effort to ensure coherence between discourse and practice. Based on the expanded concept of inclusion coined in the Laboratory by various authors, we discuss form(action) considering the diversification of content, the collaborative perspective and teacher education in and for the inclusive perspective. We share the paths taken collectively over 10 years of LEPIDEFE in favour of an education that is public, critical, free, democratic and inclusive.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Michele Fonseca, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Doutora em Educação (PPGE/UFRJ), Mestre em Educação (PPGE/UFRJ), Licenciada em Educação Física (EEFD/UFRJ). Professora adjunta da Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (EEFD-UFRJ). Coordenadora de Extensão da EEFD-UFRJ. Fundadora e Coordenadora do LEPIDEFE - Laboratório de Estudos e Pesquisas sobre Inclusão e Diferenças na Educação Física Escolar (EEFD-UFRJ). Coordenadora da Pós-Graduação gratuita em Educação Física Escolar na Perspectiva Inclusiva (UFRJ). Membro do Comitê Científico GTT Inclusão e Diferenças do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE). Tem experiência na área de Educação Física escolar, formação docente e inclusão em educação.

Published

2025-08-19