Emergency relocation:

Impacts on student performance

Authors

  • Danilo Freitas Rangel Universidade Estadual do Norte Fluminense UENF
  • Lucas Rodrigues Xavier Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF
  • Ana Karolina Rangel Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF
  • Mayara Cristina de Freitas Correia Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF
  • Jackellinne Caetano Douetts Peres Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF
  • Leonardo Lopes Costa Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF
  • Carla de Sales Pessanha Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14i1.a41015

Keywords:

school transfer, education, basic education, public school

Abstract

School transfer deals with the transfer of the student voluntarily or as a disciplinary measure. On the other hand, an alternative form of school transfer is still recurring in Brazil's education systems, which has not yet been characterized: relocation. The relocation is the mass transfer of students (whether or not they include teachers and administration) from one school unit to another, being a planned or emergency transfer. Factors that lead to relocation include refurbish (planned or unplanned), natural disasters, sub or overcrowding of the school unit, and strikes. In the context of basic education in Brazil, which already suffers from a lack of resources, emergency relocation (ESR) is common and has the potential to dehydrate the quality of education, which is already low. In this sense, the objective of this work was to verify the effects of a case of ESR on student performance. In order to do so, the scores of the high school students of the Integrated Education Center 057 - Doctor Nilo Peçanha (CIEP) before and after the ESR of the entire faculty, teaching and administration of the State College Dr. Thiers Cardoso (CETC) to the same building where CIEP operated. The coexistence of the CIEP and CETC after the ESR resulted in a significant decrease in the performance of CIEP students, mainly in chemistry, physics, biology, and mathematics. In this way, ESR appears as a new topic to be discussed and evaluated by educators and education scientists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Danilo Freitas Rangel, Universidade Estadual do Norte Fluminense UENF

    Universidade Estadual do Norte Fluminense UENF, Técnico ambiental, Bolsista CNPq no Laboratório de Ciências Ambientais LCA. Graduando em Licenciatura, Ciências Biológicas.

  • Lucas Rodrigues Xavier, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF

    Licenciando em Biologia Laboratório de Biotecnologia - LBT Centro de Biociências e Biotecnologia - CBB Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF

  • Ana Karolina Rangel, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF

    Licencianda em Biologia, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF

  • Mayara Cristina de Freitas Correia, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF

    Licenciada em Biologia, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF

  • Jackellinne Caetano Douetts Peres, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF

    Possui Pós Doutorado (2017) Doutorado (2016) e mestrado em Biociências e Biotecnologia (2013) e graduação em licenciatura em Biologia pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (2008). Atualmente é professora docente na educaçao básica da Secretaria Estadual de Educação do Rio de Janeiro e pós-doutora Voluntária da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro

  • Leonardo Lopes Costa, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF

    Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF) enfase em Ciências Ambientais (2011-2015), atuando em projetos de pesquisa sobre o efeito de atividades humanas e eventos climáticos extremos sobre comunidades macrobentônicas de praias arenosas. Mestre em Ecologia a Recursos Naturais (2015-2017) pela UENF, atuando em projetos de pesquisa sobre a estrutura trófica de praias arenosas, impactos humanos e lixo marinho. Doutor em Ecologia e Recursos Naturais (2017-2019) pela UENF, atuando em projetos de pesquisa sobre indicadores ecológicos de praias arenosas.

  • Carla de Sales Pessanha, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF

    Possui graduação em Licenciatura em Biologia pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (2003) e mestrado em Biociências e Biotecnologia pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (2006). Atualmente é coordenadora pedagógica de Ciências da Natureza da rede municipal de ensino de Campos dos Goytacazes. Atua como coordenadora de estagio supervisionado (CEDERJ da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro) das Licenciaturas em Ciências Biológicas e em Química.

References

BELOTTI, S. H. A.; FARIA, M. A. Relação Professor/Aluno. Revista Eletrônica Saberes da Educação, v. 1, nº 1, 2010.

BRASIL. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS ANÍSIO TEIXEIRA. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (INEP). Censo Escolar 2017: notas estatísticas. 2017.

CARREIRA, D.; PINTO, J. M. R. Custo Aluno-Qualidade Inicial: rumo à educação pública de qualidade no Brasil. São Paulo: Global, 2007.

CANESTRARO, J. de F. Principais Dificuldades que o Professor de Educação Física Enfrenta no Processo Ensino-Aprendizagem do Ensino Fundamental e Sua Influência no Trabalho Escolar. In: VIII Congresso Nacional de Educação-EDUCERE. 2008.

DARIDO, S. C. A educação física na escola e o processo de formação dos não praticantes de atividade física. Revista brasileira de educação física e esporte, v. 18, n. 1, p. 61-80, 2004.

DAVIES, N. O Financiamento da Educação Estatal no Brasil: novos ou velhos desafios? Revista Educação On-line PUC-Rio nº 10, p. 31-63, 2012.

DE CARVALHO, A.P.V et al. Monitoria como agente motivador do processo ensino-aprendizagem. Revista Científica Faminas – v. 5, n. 3, 2010

FLACH, S.F. Direito à educação e o processo de ampliação do ensino fundamental. Revista Contexto & Educação, v. 31, n. 98, p. 5-27, 2016.

FIGUEIRÓ, M.N.D. Formação de Educadores Sexuais: adiar não é mais possível. 2. ed. Londrina: Eduel, 2014.

GUSMÃO, M. M. G. Comportamento infantil conhecido como hiperatividade: consequência do mundo contemporâneo ou TDAH?. 2009. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.

MENEGOTTO, J.C. et al. Atitudes de estudantes do ensino médio em relação à disciplina de Física. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 7, n. 2, p. 298-312, 2008.

PIRES, D. et al. O ensino experimental como estratégia de abordagem das ciências: Desenvolvimento de disposições socio-afetivas favoráveis por futuros professores. Nuevos escenarios en la docencia universitaria, p. 421-425, 2016.

MEDEIROS, M.; OLIVEIRA, L.F.B. Desigualdades regionais em educação: potencial de convergência. Sociedade e Estado, v. 29, n. 2, p. 561-585, 2014.

MORGADO, E.; GALSERANO, L., Relação entre professor-aluno para um melhor ensino aprendizagens da ciência agrárias, in: REDVET. Revista electrónica de Veterinária, v. 8, n. 1, p. 1-6, 2007.

SILVA, W. F. C. Transferência escolar: os desafios do aluno na nova escola e o papel dos recursos didáticos.2014. In: VIII semana de Pesquisa e extensão e III semana de Ciências Sociais, UEMG/Barbacena.

VALENTINE, K. A consideration of medicalisation: choice, engagement and other responsibilities of parents of children with autism spectrum disorder. Social Science and Medicine, Austrália, v. 71, n. 5, p. 950-957, 2010.

PINTO, V.F; VIANA, A.P; OLIVEIRA, A.E.A. Impacto do laboratório didático na melhoria do ensino de ciências e biologia em uma escola pública de Campos dos Goytacazes/RJ. Revista Conexão UEPG, v. 9, n. 1, p. 84-93, 2013.

SARANDY, F.M.S. Reflexões acerca do sentido da sociologia no ensino médio. 2010.

SPOSITO, M.P; GALVÃO, I. A Experiência e as percepções de jovens na vida escolar na encruzilhada das aprendizagens: o conhecimento, a indisciplina, a violência. Perspectiva, Florianópolis, v.22, n.2, p.345-380, 2004.

Downloads

Published

2021-08-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Emergency relocation: : Impacts on student performance. (2021). Teaching, Health and Environment, 14(1), 81-90. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14i1.a41015