Under the lens of Foucault: thinking about children and adolescents rights in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/2025/v37/66889

Keywords:

Michel Foucault, children and adolescents rights, judicialization

Abstract

40 years after the death of Michel Foucault, we found a good moment to register the strength of his thought not only in our professional (academic or not) action, as well as in the conduction of our lives. We present some references of the author that have shaken our believes, turning visible the moral sense that is present in the macro and micro-politics. With such tools we analyze the pathways through which the guarantee of the rights of children and adolescents in Brazil have intensified the judicialization, despite the hope of de-judicialise social relations, after the expansion and the strengthning of social movement, after the dictatorial years of 1964-1985. 

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Author Biographies

  • Estela Scheinvar, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ - Brasil

    Graduação em Sociologia pela Universidad Nacional Autonóma de Mexico (1983); mestrado em Sociologia pela Universidad Nacional Autonóma de Mexico (1990); doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2001) e pós-doutorados: 1) Nu-sol, da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, sob a supervisão do Professor Edson Passetti (2008); 2) Programa Infância da Universidade Autônoma Metropolitana-Xochimilco, sob a supervisão de Norma del Río e Minerva Gómez Plata (2020). Professora Titular do Departamento de Educação da Faculdade de Formação de Professores de São Gonçalo, e do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação Humana, da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Experiência na área de Sociologia, com ênfase em educação, infância e juventude, atuando principalmente nos seguintes temas: biopolítica, escola, Estado de Direito, movimento social, conselho tutelar, Análise Institucional.

  • Esther Arantes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

    Bacharel em Psicologia, pela Universidade Federal de Minas Gerais (1971); formação de Psicólogos, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1972), mestrado em Educação, pela Boston University (1976); doutorado em Educação, pela Boston University (1981) e pós-doutorado pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2011). Professora aposentada do Departamento de Estudos da Infância no ano de 2024, permanecendo como professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação Humana da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PPFH-UERJ). Professora aposentada do Departamento de Psicologia da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), em 2018. Dedica-se a estudos e pesquisas nas áreas da história da assistência à infância no Brasil e das políticas públicas voltadas para crianças e adolescentes, bem como estudos na área de Psicologia e Direitos Humanos. 

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Published

2025-08-04

Issue

Section

Dossiê V Colóquio Michel Foucault - a judicialização da vida

How to Cite

Under the lens of Foucault: thinking about children and adolescents rights in Brazil. Fractal: Journal of Psychology, Rio de Janeiro, Brasil, v. 37, p. Publicado em 04/08/2025, 2025. DOI: 10.22409/1984-0292/2025/v37/66889. Disponível em: https://www.periodicos.uff.br/fractal/article/view/66889. Acesso em: 9 dec. 2025.