MANAGEMENT EDUCATION AND EMAMCIPATION

THE TEACHER’S JOUNEY IN SERGIPE

Authors

  • Anderson dos Santos Programa de Pós-graduação em Administração (PROPADM) da Universidade Federal de Sergipe
  • Gracyanne Freire de Araujo Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.12712/rpca.v.192.68081

Abstract

This teaching case presents a relevant discussion on the role of managers in organizations and in the dynamics of society. The objectives include: developing students' critical thinking skills; discussing how organizational managers can shape corporate culture; and understanding emancipation as an educational process for developing critical awareness in management. To deepen learning, group discussions, texts on critical theory, emancipation in Adorno, and reflexivity in teaching and the socialization of organizational situations that allow for a critical analysis of managerial decisions are highlighted, making the teaching-learning process more contextualized and transformative.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. W. (1986). A indústria cultural (A. Cohn, Trad.). In G. Cohn (Org.), Theodor W. Adorno. Sociologia. Ática.

Adorno, T. W. (2011). Educação e emancipação (W. L. Maar, Trad.). Paz e Terra. (Obra original publicada em 1995).

Baêta, A. M. C. (2007). Filmes no ensino e aprendizagem de questões éticas na administração pública. In E. Davel, S. C. Vergara, & D. P. Ghadiri (Orgs.), Administração com arte: Experiências vividas de ensino-aprendizagem (pp. 71–79). Atlas.

Cunliffe, A. L. (2020). Reflexivity in teaching and researching organizational studies. Revista de Administração de Empresas, 60(1), 64–69. https://doi.org/10.1590/S0034-759020200108

Ipiranga, A. S. R. (2007). A narração fílmica no ensino de gestão de pessoas e de comportamento organizacional. In E. Davel, S. C. Vergara, & D. P. Ghadiri (Orgs.), Administração com arte: Experiências vividas de ensino-aprendizagem (pp. 81–91). Atlas.

Lima, G. F. de. (2019). Kant e Adorno: Da autonomia à emancipação da Aufklarung à Auschwitz. Editora IFRN.

https://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/1767

Netto, A. F. N., Ferreira, V. C. P., Novaes, J. L. C., & Neiva, D. da S. (2016). A Teoria Crítica no estudo da Administração. Revista de Carreiras e Pessoas, 6(3). https://doi.org/10.20503/recape.v6i3.31058

Silva, C. E. da, & Machado, T. M. R. (2021). As contribuições da teoria crítica social para a arte, cultura e educação. Jamaxi, 5(2).

https://teste-periodicos.ufac.br/index.php/jamaxi/article/view/5105

Published

2025-08-29

Issue

Section

Produto Tecnológico Educacional