From “do as I say” to “do as I do”: Foucault or writing as an art of not governing

Foucault ou a escrita como arte de não governar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/2025/v37/66346

Keywords:

Michel Foucault, jesuit pedagogy, devotio moderna, scientific writing, pedagogy of higher education

Abstract

This study seeks to highlight three ways in which the relationship between writing and the art of governing manifests itself. It first examines the critical attitude – or the “art of not being governed like that”– in the religious movement of devotio moderna through a specific reading of Thomas à Kempis’ Imitation of Christ and proceeds to examine Jesuit pedagogy as a machine to rarefy writing and govern the (and through the) written word. The article culminates with an invitation to revisit Michel Foucault’s work by looking at what his texts do, rather than what they say or what is said about them. As a teacher-researcher who wrote to both distance himself from his self and to transform himself, Foucault represents a process of subjectivation through writing in which the mediator no longer appears in the attire of the ascetic monk, in the neutral speech of the school manual or in the intimidating form of the inaccessible author, but as a “friend of the text” that is chosen by affinity and to which one can assign the role of a writing instructor. How can we envisage a pedagogical relationship based on writing as an art of neither governing nor being governed?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Tomás Vallera, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal

    Tomás Vallera (tomas.vallera@ie.ulisboa.pt) é doutor em Educação, variante História da Educação (2019), pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. É Professor Auxiliar Convidado e membro integrado da Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação (UIDEF) do mesmo Instituto. Tem desenvolvido investigações no âmbito da genealogia do sujeito escolar moderno e da pedagogia do ensino superior. Dedica-se igualmente à tradução de textos académicos na área das ciências sociais e humanas.

References

ÁLVAREZ-URÍA, Fernando; VARELA, Julia. Arqueologia de la Escuela. Madrid: Ediciones de La Piqueta, 1991.

BARROSO, João. Os Liceus: Organização Pedagógica e Administração (1836-1960). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian e Junta Nacional de Investigação Científica. 1995. v. 1.

BENJAMIN, Walter. O anjo da história. Lisboa: Assírio & Alvim, 2010.

CHARTIER, Roger; COMPÈRE, Marie-Madeleine; JULIA, Dominique. L’Éducation en France du XVIe au XVIIIe Siècle. Paris: S.E.D.E.S., 1976.

COMPANHIA DE JESUS. Código Pedagógico dos Jesuítas: Ratio Studiorum da Companhia de Jesus. Lisboa: Esfera do Caos, 2009.

DELEUZE, Gilles. O mistério de Ariana – cinco textos e uma entrevista de Gilles Deleuze. Lisboa: Vega, 2005.

FOUCAULT, Michel. Pour une morale de l’inconfort. Le Nouvel Observateur, Paris, n. 754, p. 279-284, 1979.

FOUCAULT, Michel. O filósofo mascarado. Le Monde Dimanche, Paris, n. 10.945, p. 299-306, 6 abr. 1980.

FOUCAULT, Michel. Truth, power, self: an interview with Michel Foucault. In: MARTIN, Luther H.; GUTMAN, Huck; HUTTON, Patrick H. (Eds.). Technologies of the Self: a seminar with Michel Foucault. Amherst: The University of Massachusetts Press, 1988. p. 9-15.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: o uso dos prazeres. Lisboa: Relógio D’Água, 1994. v. 2.

FOUCAULT, Michel. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: MOTTA, Manuel Barros da (Org.). Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004. Coleção Ditos & Escritos, v. 5, p. 258-280.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

FOUCAULT, Michel. Radioscopia de Michel Foucault. In: MOTTA, Manuel Barros da (Org.). Arte, Epistemologia, Filosofia e História da Medicina. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011. Coleção Ditos & Escritos, v. 7, p. 323-342.

FOUCAULT, Michel. O que é a crítica? (Crítica e Aufklärung). Imprópria: política e pensamento crítico, Lisboa, n. 1, p. 57-80, 2012.

FOUCAULT, Michel. A verdade e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: Nau, 2013.

GOMES, Joaquim Ferreira. O modus parisiensis como matriz da pedagogia dos jesuítas. Revista Portuguesa de Filosofia, Lisboa, v. 50, n. 1-3, p. 179-196, 1994.

HADOT, Pierre. A filosofia como maneira de viver. Entrevistas de Jeannie Carlier e Arnold I. Davidson. São Paulo: É Realizações, 2016.

HAMILTON, David. Towards a Theory of Schooling. London: Falmer, 1989.

HENRIQUES, António. A grande travessia: textos académicos para gente do risco e do movimento ousado. Currículo sem Fronteiras, v. 21, n. 2, p. 523-539, maio/ago. 2021. http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v21.n2.5

KEMPIS, Tomás de. Imitação de Cristo. Com reflexões e orações de São Francisco de Sales. Petrópolis: Vozes, 2009. Disponível em: https://cavcomunidade.wordpress.com/wp-content/uploads/2017/10/imitacao-de-cristo-tomas-de-kempis.pdf. Acesso em: 23 jan. 2025.

LOIOLA, Inácio de. Constituições da Companhia de Jesus. Lisboa: Província Portuguesa da Companhia de Jesus, 1975.

Ó, Jorge Ramos do. Foucault e o problema da escrita: uma introdução. In: CLARETO, Sónia Maria; FERRARI Anderson (Org.). Foucault, Deleuze & Educação, Juiz de Fora: EDUFJF, 2013, p. 21-62.

Ó, Jorge Ramos do. Em defesa da universidade: autorreflexividade, dúvida radical e escrita do devir. Práticas da História: Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past, Lisboa, n. 4, p. 127-194, 2017. https://doi.org/10.48487/pdh.2017.n4.21838

Ó, Jorge Ramos do. Fazer a mão: por uma escrita inventiva na universidade. Lisboa: Edições do Saguão, 2019.

Ó, Jorge Ramos do; PAZ, Ana Luísa. Da universidade quinhentista de Paris para o mundo: currículo e método em Petrus Ramus. Revista História da Educação [online], v. 23, 2019. https://doi.org/10.1590/2236-3459/83768

Ó, Jorge Ramos do; VALLERA, Tomás. Ordo et modo: os jesuítas e a difusão de uma pedagogia de governo da escrita. Revista Brasileira de Educação, v. 26, 2021. https://doi.org/10.1590/S1413-24782021260094

ONG, Walter Jackson. Ramus, Method and the Decay of Dialogue. Cambridge: Harvard University Press, 1983.

PETITAT, André. Production de l’École, Production de la Société: Analyse Socio-historique de quelques Moments Décisifs de L’Évolution Scolaire en Occident. Genève: Librairie Droz, 1982.

POST, Regnerus Richardus. The Modern Devotion: Confrontation with Reformation and Humanism. Leiden: E. J. Brill, 1968.

SCHEEPSMA, Wybren. Medieval Religious Women in the Low Countries: The ‘Modern Devotion’, the Canonesses of Windesheim, and Their Writings. Woodbridge: Boydell Press, 2002.

SELDEN, John. The Table-Talk of John Selden. London: John Russell Smith, 1856.

SIMON, John K. A conversation with Michel Foucault. Partisan Review, New York City, v. 38, n. 2, p. 192-201, 1971. Disponível em: https://www.normfriesen.info/files/foucault_lecture.pdf. Acesso em: 23 jan. 2025.

SLOTERDIJK, Peter. Tens de mudar de vida. Lisboa: Relógio D’Água, 2018.

VALLERA, Tomás. António Hespanha como autoridade profana: reflexões sobre um encontro de escritas no contexto de pós-graduação. Práticas da História: Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past, Lisboa, n. 9, p. 151-165, 2019. https://doi.org/10.48487/pdh.2019.n9.22378

WEBER, Max. A ética protestante e o espírito do capitalismo. Lisboa: Editorial Presença, 1996.

Published

2025-08-18

Issue

Section

Dossiê V Colóquio Michel Foucault - a judicialização da vida

How to Cite

From “do as I say” to “do as I do”: Foucault or writing as an art of not governing: Foucault ou a escrita como arte de não governar. Fractal: Journal of Psychology, Rio de Janeiro, Brasil, v. 37, p. Publicado em 18/08/2025, 2025. DOI: 10.22409/1984-0292/2025/v37/66346. Disponível em: https://www.periodicos.uff.br/fractal/article/view/66346. Acesso em: 9 dec. 2025.