ADVENTURE BODY PRACTICES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: LISTENING, CORPOREALITY AND BELONGING IN AN EXPERIENCE WITH SLACKLINE, CLIMBING, PARKOUR AND SKATEBOARDING

Authors

  • Helena Yara Graça Nascimento de Araújo Gomes SME/RJ
  • Jonas Henrique Almeida da Silva SEEDUC e SME RJ
  • Mariana Antunes Braz Secretaria Municipal Educação de Seropédica e Itaguaí

Abstract

This paper presents an experience report with adventure body practices in school Physical Education — slackline, climbing, parkour and skateboarding — in a public school in Guadalupe, Rio de Janeiro, with 200 children from 1st to 4th grade. The classes, held three times a week, were based on Freirean and decolonial perspectives, valuing listening, corporeality and belonging. Motor, socio-affective and creative gains were observed, even under limited structural conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Helena Yara Graça Nascimento de Araújo Gomes , SME/RJ

    Especialista em Psicomotricidade e Educação Especial. Licenciatura em Pedagogia. Licenciatura em Educação Física. Docente da rede pública do município do Rio de Janeiro. 

  • Mariana Antunes Braz, Secretaria Municipal Educação de Seropédica e Itaguaí

    Mestra em Educação Física Escolar. Licenciada em Educação Física. Professora da rede municipal de Seropédica e Itaguaí. Membro do Grupo de Pesquisa em Docência na Educação Física – GPDEF (UFRRJ). 

Published

2025-12-26